VIDEÓ: Hová tűnt a pénz? Iparágak és szükségletek, amiknek Koronavírus idején is jól megy

Egy új videó sorozattal jelentkezem, amiben kapaszkodókat szeretnék neked adni a jelenlegi válsághelyzet kezeléséhez. Nézd meg az első részt itt!
Az írásos leíratát pedig a videó alatt találod. 

Számolatlanul érkeznek hozzám az emailek arról, hogy milyen drasztikus forgalom csökkenésen mentek át, vagy teljesen összeomlott a forgalmatok, esetleg olyan helyzetbe kerültetek, hogy alig tudtok dolgozni, mert rátok hárul a gyerekfelügyelet is.

Sok kitartást kívánok ehhez. 2012-ben én már átéltem hasonlót. Akkor nem a világ anyagi és egészségügyi helyzete volt veszélyben, csak az enyém. Mindent elvesztettem, ami akkor kb. 15 millió forint volt, és az összes bevételi forrásom is megszűnt egyik napról a másikra. Plusz még kb 5. milliós adósság is rám maradt. Majd a trauma miatt még egy gyomorfekélyt is kaptam, szóval volt honnan kimásznom. De sok kitartó munka árán sikerült, úgyhogy neked is adok ehhez infokat. Első és legfontosabb, hogy ilyenkor felmérd, hogy hova tűnt a pénz.
Szia, Én Várhegyi Tamás vagyok és üdv a csatornámon.
– INTRO –
A mostani videóban arról fogok beszélni, hogy milyen iparágaknak megy most jól. Milyen szükséglet átrendeződésen mentek keresztül az emberek és hogy érdemes ezt lekövetned, esetleg átalakulnod, hogy túlélj.

Átrendeződnek a szükségletek

A jó hír, hogy nem fogyott el a pénz, és soha nem is fog teljesen, csak új utakat talált, nekünk pedig követni kell. Hidd el, hogy most nem csak a kézfertőtlenítősöknek megy a szekér, hanem sokaknak máshol is.
A válság kezelésed első lépése, hogy utánaeredj annak, hogy mire van igény most.
Akár azért, hogy ott találj valamilyen lehetőséget, ott szerezz ügyfeleket/megrendeléseket, nekik segíts valahogy, esetleg ilyen témájú weboldalt indíts, vagy marketingesként ott találj állást, ha elvesztetted a mostanit. 
Azt is elmondom, hogy hogy találhatod meg, hogy neked milyen képességeid és eszközeid vannak, amire most talán nem is gondolsz, de az embereknek nagy szüksége lehet rá. Ezekkel bővítheted a bevételeidet és csökkentheted a kiadásaidat, amikre most életmentő igény lehet.
Na kezdjük.

1. A biztonság

Míg eddig a biztonságot és az egészséget a legtöbben természetesnek vettük, és a fókuszunkban inkább az önmegvalósítás, a szórakozás, a bolygó kizöldítése volt, addig mostantól a biztonság lesz az első, a többi szükséglet ideiglenesen megy a levesbe.
Ez a biztonság mánia Magyarországon a WC papír és étel felvásárlásban csúcsosodik ki, de Amerikában sorban állnak a fegyverekért is, mert ott az ad biztonságérzetet.

De kell még mindenfajta fertőtlenítő és védekező eszköz. Itt ne csak a szappanra gondolj és a maszkra, hanem kesztyűre, gőzölős fertőtlenítő gépre, UV-s fertőtlenítő készülékre, ózonos fertőtlenítőre, otthonra, kocsiba, épületekbe, liftekbe, stb. Én már találkoztam is olyan példával, hogy autógyár vagy ruhamárka állt át pár nap alatt maszk varrásra a túlélés érdekében. De italgyárak is álltak át alkoholos kézfertőtlenítő gyártásra. Például a Johnnie Walkert és a Guinesst is előállító Diageo.

Mindenfajta házhozszállításra is van igény, mert az emberek félnek kimozdulni.
Bárki, aki élelmiszer boltokból, gyógyszertárakból, éttermekből házhoz tud vinni arra most lesz igény.
Szervezhetsz ilyen mini vállalkozást akár a kerületedben, vagy készíthetsz weboldalt ilyen cégeknek, esetleg online hirdetési szolgáltatást is nyújthatsz nekik.
Megkereshetsz kisboltokat, zöldségeseket, plázás boltokat, akiket most elvágtak a vevőkörüktől, és online jelenléttel tudnának életben maradni.

Mindenre szükség lehet, ami korházakba kell. Ágyak, matracok, párnák, fecskendők, lélegeztető gépek, gézlapok. Több autógyár is bejelentette, hogy lélegeztető gépeket fognak gyártani. Például a Teslákban elég komoly levegőszűrő és keringető rendszerek vannak, és onnan kiindulva az elmondásuk szerint nem lehetetlen lélegeztető gépekre átállni.

Még van igény a komplett elmenekülésre. Ha valaki egyáltalán nem érzi magát biztonságban például a városban, akkor le akar majd lépni vidékre.
Egyik hírlevelemre dühösen válaszolt valaki, hogy hiába írok neki motiváló történeteket, neki most vége van, mert ő egy vidéki vendégház tulajdonosa, és minden foglalását lemondták, és ne is írjak neki több emailt. Tiszteletben tartottam a kérését, de ha esetleg nézi a videót, akkor szólok, hogy rengetegen akarnak vidékre elvonulni, ahol kevesebb az ember, és legalább egy kertbe ki lehet menni, és nem a város közepén vannak bezárva a négy fal közé. Szóval nem turistáknak kell most hirdetni, hanem rettegő városlakóknak és leírni, hogy itt mennyivel nyugodtabban átvészelheti a járványt, és biztosítani kell a kifogástalan fertőtlenítést. Ugyanez a szitu, ha bérbe adó nyaralód van.

2. Megoldások az új problémákra

A biztonság után az emberek megoldásokat fognak keresni az új típusú problémáikra, amit a vírus, a karantén vagy a gazdasági problémák szűltek, pl:

  • Gyerekfelügyeleti és gyerek oktatási probléma
    Például remek oktatóanyagokat lehetne csinálni, amik segítenek szülőknek amatőr tanárrá válni.
  • Idősgondozási probléma
    Idősek százezreinek nem tanácsos elhagyni az otthonát. A róluk való gondoskodásra is nagy igény van.
  • Stresszkezelés a világjárvány, a bezártság és a bizonytalanság miatt
    Pszichológusok kommunikálhatnak erről, és kínálhatnak terápiát Skype-on, biobolt szállíthat házhoz gyógynövényes tablettákat, nyugtató teákat, amik segítenek átvészelni ezt a traumát.
  • Immunerősítés
    Vitaminok, táplálék kiegészítők, amik hitelesen meg tudják ígérni, hogy növelik a szervezeted ellenálló képességét.
  • Kézápolás
    Az én kezem a napi 50 kézmosástól már teljesen kikészült, gyanítom, hogy nem vagyok egyedül. Szerintem a következő slágertermék a kézkrém lesz. 
  • Párkapcsolati gondok
    Ha sokáig lesznek összezárva a párok, akkor simán egymás idegeire mennek majd. Ezt a helyzetet az alábbi vicces kép is jól szemlélteti. Erről a problémáról pszichológusok, és terapeuták tudnak kommunikálni, és Skype-on terápiát tudnak tartani.

Aztán jönnek a sorban a vállalkozók új tipusú problémái, pl:

  • Vállalkozói marketing problémákTávmunka

    Az embereknek szüksége lesz laptopra, íróasztalra, szoftverekre és IT-s segítségre ezekhez. 

  • Otthoni videó készítés
    Ezekhez adhatsz tanácsot, eszközöket, szoftvereket, videó szerkesztési szolgáltatást.
    Én is több, új eszközt vettem mostanában, de van ismerősöm, aki hirtelen egy komplett stúdiót rendelt otthonra. 

  • Távoktatás
    Az emberek minden fejlődési igényüket online vagy könyv formában fogják igényelni. Ha konferenciát vagy tantermi képzést kínáltál, akkor a netre kell költöznöd. Közvetíthetsz élőben vagy felvételről, hogy az otthon biztonságában okosodhassanak a résztvevők. Ha coachként vagy trénerként dolgoztál, akkor szintén az internet a túlélésed záloga. 

  • A vevőszerzés újragondolására is igény lesz
    Fele akkora forgalomból, hogy lehet ugyanannyit keresni, vagy legalább annyira visszaemelni a bevételeket, hogy életben maradjanak a vállalkozások. Erről is fogok videót készíteni. 

  • Igény van a válságkommunikációra is
    Szinte senkinek nincs tapasztalata abban, hogy ilyenkor mit kell csinálni. Ha olyan szakember vagy, aki tud ebben segíteni, akkor máris van kapaszkodód.  

3. Szabadidő

Ebből hirtelen sokaknak sokkal több lett. Ezzel kapcsolatos igények például:

  • Otthon szórakozás
    Játék konzolok, társasjátékok, Netflix, HBO Go, számítógépes játékok, ezeket forgalmazó webshopok, erről szóló weboldalak, vagy Youtube csatornák fellendülhetnek. Filmajánló vagy szórakoztató bloggerek, Youtuberek, írók mind nagyobb látogatottságra számíthatnak.
  • Otthoni fitnesz
    Egy ismerősöm jóga stúdiója állt át azonnal Facebook live-os órákra és becsületkasszás utalással marad talpon. Személyi edzést is lehet online tartani, otthoni sport eszközökkel. Az elhízás, a kondi vesztés veszélye, most sokkal nagyobb, mert otthon kell ülni. Én is érzem magamon, hogy az elmúlt két hétben nem edzettem annyit. Mivel itthon nincsenek komoly gépeim, és a terembe járás rutinja is elveszett. Szóval jobban kell rá figyelni.
  • Otthoni szépségápolás
    Hogyan gyantázd magad, hogyan vágd a hajad / fesd a hajad. Kozmetikumok házhoz szállítása, hogyan vágd a férjed/gyereked haját, stb. Bátrabb fodrászok/kozmetikusok felajánlhatnak házhoz menetelt maszkban és kesztyűben. De szállíttathatsz házhoz hajfestéket is. Pont olyat, amivel a vendégeid haját eddig festetted. 
  • Otthoni barkácsolás / javítás
    Sokan most nem szívesen engednek be a lakásba senki idegent, aki ki tudja milyen fertőzést hozna a házba. De ettől függetlenül bármi elromolhat. Indíthatsz ilyen témájú blogot, Youtube csatornát és termék ajánlásokból, hirdetésekből élheted túl. Ha barkács boltod van vagy szakember vagy, akkor házhoz viheted az alapanyagokat, szerszámokat, és telefonos útmutatót adhatsz egyszerűbb javítási feladatokhoz. Például dugulás elhárításhoz. 
  • Kertészkedés
    Kevesebben fognak kertészt hívni, mert spórolnak, vagy félelemből nem akarnak érintkezni másokkal. De ugyanúgy szeretnének szép kertet, esetleg zöldséget/gyümölcsöt termeszteni, hogy akkor is legyen, ha a boltokban kifogy. Én például pont ezért fogok alma fát, paradicsomot meg egy csomó mindent ültetni. Ha ehhez kínálsz dolgokat, akkor arra lesz kereslet.

4. Szükségletek apokalipszis esetére

Ha elhúzódik a válság, akkor virágzani fognak az apokalipszis megoldások: 

  • napelem, 
  • akkumulátorról működő ház, 
  • elektromos autó, 
  • otthoni kenyérsütés, 
  • saját konyhakert, 
  • állattartás, 
  • vidékre költözés, 
  • önfenntartó ház megoldások, 
  • víztisztítók,  

mert az emberek semmit sem fognak már biztosra venni, és elkezdenek gondoskodni ezekről. Remélem nem jutunk el idáig, de én elég előrelátó vagyok, és már olvasgatok a témában. 

Te hogyan tudsz VÁLTOZTATNI

Most, hogy ezer ötlettel elleptelek remélem már nem látod olyan borúsnak a helyzetet és a problémák helyett már a reményteli megoldásokra figyelsz. Hiszen láthatod, hogy sok minden fog fellendülni.
A kérdés, hogy Te megtaláltad már a mentőövedet.
Azért, hogy segítsek dönteni szeretnék több rávezető kérdést adni, hogy a Te saját képességeidet, eszközeidet leltárazd és rájöjj, hogy mennyi mindenhez is értesz, amit most pénzzé lehet tenni. Mert lehet, hogy teljesen meg kell változtatnod a marketinged vagy akár az egész mostani tevékenységedet.

Milyen képességeid / tapasztalataid vannak?

Milyen képességeid / tapasztalataid vannak amik hasznosíthatóak az emberek új igényeire?

Amikor én marketingesként például találkoztam a munkaerő hiány problémájával, akkor elővettem a régi HR-es tapasztalataimat és arra alapozva nagyon sikeres HR-marketing konferenciát csináltam egy üzletfelemmel. Illetve karrier weboldalakat raktunk össze nagy cégeknek, akik sok alkalmazottat kerestek.

Vagy például pénzügyi tanácsadóknak az átlagosnál is jobb marketing rendszereket tudok építeni, mert több, mint 10 éve tőzsdézek. Így belülről is ismerem a világot.
Lehet neked is van leporolható tapasztalatod, végzettséged vagy szakmai eredményed, ami most jól jön.

Milyen eszközeid vannak?

Olvastam egy rendezvényszervező cégről, aki 1 nap alatt váltott zöldség kiszállításra. Voltak furgonjai, meg sofőrjei, akik a rendezvény kellékeket szállították. Ők mostantól nem asztalt meg hangfalat visznek, hanem almát meg krumplit.

De az a fotós, akinek lemondták minden esküvői megbízatását, vállalhat videózást oktatóknak, trénereknek, akik eddig tanteremben oktattak, de most profi videós anyagra van szükségük, amit a neten árulhatnak. Egy jó fényképezőgéppel ugyanis jó videót is lehet felvenni. Maximum egy mikrofont kell venni, és kicsit megtanulni videót vágni.
Gondold át, hogy van-e lakásod, garázsod, kocsid, alkalmazottaid, irodád. Mit lehet ezekkel kezdeni, ha az elsődleges tevékenységedre hirtelen csökkent vagy megszűnt az igény?

Milyen kiegészítő bevételekre tudnál szert tenni?

Gondolkozz upsellekben, kiegészítő ajánlatokban, új lehetőségek felkutatásában.
Ilyen volt régen, amikor az újságosok elkezdtek csomagátvételi pontok lenni. Most már szinte mindenhol lehet csomagot átvenni de pár éve nagy előny volt, hogy a legforgalmasabb helyeken (metró megállókban, plázákban vannak üzleteik) és az emberek egyre többet rendelnek a neten. 

Vagy, amikor nemzetközi weboldalakat árultam, akkor tudtam, hogy tárhelyre is szüksége lehet a vevőknek, úgyhogy elkezdtem havi pár dollárért ezt is árulni. Az esetek 10-20 %-ban ügyfeleim lettek és onnantól fizették a havidíjat.

A jelenlegi ügyfeleidnek milyen extra igényük van? Ideje lehet bővíteni a szolgáltatásaidat, hogy kipótold a kiesett bevételt. Kérdezz az ügyfeleidtől, hívd fel őket, küldj nekik kérdőívet, hogy mire van szükségük.

Barterek

Olyankor, amikor sokan pénz szűkében vannak, de van idejük/kapacitásuk, akkor felértékelődnek a barterolások. Gondold át hogy, mit tudsz felkínálni, és mire van szükséged? Lehet ez hétköznapi apróság, minthogy bevásárolsz a szomszédnak, ő meg lenyírja a sövényed. De cégek között is lehet. Csinálsz neki weboldalt, ha ad ingyen távmunka szoftvert, és hasonlók. 
Én a könyveim megjelenésekor rengeteget barterolok. Ezért vannak minden könyvemben hirdetések. Ezért cserébe lehet pénzt, promóciót, kedvezményt vagy továbbajánlást kapni. Ezek mind csökkenthetik a kiadásaidat, növelhetik a bevételeidet, vagy megoldhatnak olyan dolgokat, amikre most nem akarsz vagy nem tudsz költeni.

Alkalmazottaknak

Végezetül egy gondolat ha nem vállalkozóként, hanem alkalmazottként követsz engem. Lehetsz ügyvezető vagy marketinges, de ha alkalmazott vagy, akkor fel kell készülnöd, hogy a romló gazdasági helyzet miatt ki akarnak majd rúgni. Erre az estre legyen egy ajánlat a zsebedben, hogy alvállalkozóként a korábbi béred harmadáért folytatnád részmunkaidőben.

Kiváltasz egy egyéni vállalkozóit, és a kieső béredre pedig találsz még 1-2 másik céget is, akinek ugyanígy részmunkaidőben dolgoznál.
Adó szempontból még jobban is járhatsz. A cégek pedig tudnak spórolni, de mégis lesz valaki, aki a csökkentett feladatokat ellátja. A cégeknek nem egy bér+járulék költségük lesz, hanem alacsonyabb alvállalkozói díjuk. Te pedig 1,2, vagy 3 alvállalkozónak számlázhatsz ugyanazért a tevékenységért.

A következő videókban…

A következő videókban megmutatom, hogy hogyan építhetsz életmentő tutajt magadnak, vagyis, hogy mit kell tenned, hogy helyre álljon a bevételed, mi változott az online értékesítésben, és mutatok 17 ingyenes online marketing eszközt is, amivel spórolós időben is dolgozhatsz.

Ha tetszett a videó, akkor kövess, like-olj, oszd meg, kommenteld, kövess a FB-on és a Youtube-on is, hogy minél könnyebben kapcsolatban maradhassunk és értesülj a következő videókról.

Addig is dolgozz a látott ötleteken. Tudom, hogy nem könnyű, nem is ígértem ezt, de neki kell állni mert egyszer túl leszünk ezen.

Addig is sok sikert! 

Szia!

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!