7 lépés az ingyentől az 5 millió forintig az érték létrán

7 lépés az ingyentől az 5 millió forintig az érték létrán

Egy kis online vállalkozás, és egy millió dollárt kereső weboldal között az online értékesítés rendszerének részleteiben van a fő különbség. Nem pedig az ötletben vagy a befektetett pénz mértékében, ahogy azt sokan hiszik. Egy Suzuki és egy Ferrari között is a részletekben van a különbség. Mindkettőnek van kormánya, kereke, ajtaja, de a részletek…na ott van a lényeg.

Online értékesítés

A business rendszerek között is a legfontosabb az értékesítés rendszere. Egy online vállalkozás alapszinten általában kínál egy terméket vagy szolgáltatást, esetleg rendelkezik 2-3 csomagajánlattal és kész.

Azonban az emberek igénye és pénztárcája nagyon különböző. Például, ha valaki súlyporblémákkal küszködik az jelentheti azt is, hogy felszedett pár plusz kilót, amire keres egy gyors diétát vagy jelenthet egy életet megkeserítő problémát, amely megoldása érdekében mindenre hajlandó a delikvens. Azonban az ilyen mindenre hajlandó emberek sem bíznak vakon mindenféle termékben, hanem óvatosak és a legolcsóbb terméktől próbálkoznak a legdrágább felé, ahogyan épül a bizalmuk. Ezért egy haladó értékesítési rendszer sosem termékben, hanem egyre drágább termékek sorozatában gondolkodik, azaz érték létrát épít.

Érték létra jelentése:  Összefüggő termékek és/vagy szolgáltatások olyan sora, amely egyre magasabb hozzáadott értékkel, és így egyre magasabb árral rendelkezik. Fokozatosan nyeri el az egyre nagyobb színtű bizalmat. Célja ezzel, hogy olyan kínálatot adjon, ahol bárki a saját igényeinek, és pénztárcájának megfelelően vásárolhat. Így a vásárlás nem egy egyszeri esemény, hanem egy folyamat lesz.

Olyan ez, mint az út az ismerkedéstől az ágyig. Lépésenként, egyre nehezebb, de egyre nagyobb élvezettel is jár! 🙂 

Gondolj bele ebbe a hasonlatba kicsit. Egy ismerkedést sem úgy kezdesz, hogy rögtön szexuális ajánlattal nyitsz (tisztelet a kivételnek) hanem megkérdezed az illető nevét aztán beszélgetés, randi, mozi, étterem és szex… Itt is vannak megugorható lépések csak úgy, mint, amikor online vállalkozást építesz.

 

Érték létra fokai

Az érték létra fokainak számán, és a lépések nagyságán sokat lehet agyalni, de nincs univerzális recept. Ahány termék, annyi variácó létezik, de azért szemléltetésképpen mutatok egyet.
Lehet ez egy tanácsadó vállalkozás bármely témában (pl: web, marketing, tőzsde) vagy egy szolgáltatás online értékesítése (pl: keresőoptimalizálás, webszöveg írás, stb.)

Dollárban jobban tudom követni, úgyhogy így vázolom fel. Különben is javasolom, hogy ne ragadj le az itthoni vállalkozások és valuta világában mert olyan pici, hogy hamar kinövöd. Azért feltüntetem forintban is. Itt nem az árfolyam volt az irányadó, hanem, hogy abban a nagyságrendben forintban hol vannak szerintem azok a pszichológiai sávok, amikre figyelned kell. (Igen, sokszor alacsonyabb a forint összeg.)

Értéklétra

Minden az ingyenes ajánlatokkal kezdődik. Határozd meg miket adsz ingyen, és ezzel építsd a listádat. Minél nagyobb értéket adsz ingyen, annál többeket fog érdekelni mi van az érték létra tetején. Adhatsz ingyen ebookot, 30 napos próbaverziót, vagy egy oktató videó sorozatot.

Ha felkeltetted az érdeklődést, akkor kezdj el fizetős terméket kínálni. Ezzel leválasztod a vevőket az érdeklődőktől, és őket pedig kezeld kiemelten.

Innentől minden egyes termékedet úgy alkosd meg, hogy az érték létra teteje felé terelje a vevőket. Kis lépésekben haladj. Ne akarj odaadni egybe mindent! Sok értéket adj, de részletekben.

Az érték létra tetején speciális ajánlatokat akarnak a vevők, pl: kiváltságokat, egyedi bánásmódot, exkluzivitást. Ide csak a fanatikus rajongóid, az extrém vásárlók fognak eljutni, akik mindent akarnak. Itt fogod a profitod nagy részét keresni.

Ahogy a WordPress alkotói csinálták

Jó példa a profi érték létra felépítésére a WordPress rendszere. Jelenleg ez az egyik legelterjedtebb weboldal készítő megoldás (a világ weboldalainak 17%-a használja). A legtöbben csak az ingyenes verzióját ismerik (1. szint), azt viszont kevesen tudják, hogy létezik egy WordPress Enterprise verzió is (7. szint), ami csomagtól függően évi 15 000 dollártól akár évi 250 000 dolláros árig is mehet. Ezen a szinten a WordPress ügyfelei többek között a CNN, a Forbes és a UPS is. Meggyőződésem, hogy e cégek soha nem bízták volna a milliós forgalmú weboldalaikat ennél kisebb hozzáadott értékű szolgáltatásra.
A szélsőséges 1. és 7. szint között kínálnak még mindenféle kiegészítő szolgáltatásokat 90 USD, 500 USD, 3 750 USD árakon is, hogy mindenki megtalálja az igényeinek, és pénztárcájának megfelelő megoldást.

E szisztémának köszönhető, hogy az Automattic (ez a cég neve, ami a WordPress-t fejleszti) 2012-re kb. 45 millió dolláros bevételre számít (forrás: Forbes magazin).

 

De vajon minden területen el lehet jutni a 7. szintig? Valószínűleg nem.

De az esetek többségében igen széles a skála. pl:

  • Kaphatsz órát 4 000 Ft-ért és kaphatsz órát 5 000 000 Ft-ért.
  • Kaphatsz kocsit 2 millióért és 500 000 000 Ft-ért is.
  • Kaphatsz weboldalt 30 000 Ft-ért és 15 000 000 Ft-ért is. (Megj.: a 30 ezres ajánlatokat inkább kerüld. Hidd el, hogy hosszútávon drágább lesz mindennél.)
  • Kaphatsz SEO szolgáltatást 97 USD-ért és 15 000 USD-ért.

Szerencsés olyan területet választani, ahol minél tovább tudsz menni az érték létrán.

tamas

About The Author

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és online vállalkozói és előadói tapasztalataimat több földrész számtalan tanfolyamán szedtem össze a világ legjobbjaitól és ezt a tudást adom át a blogomon és a képzéseimen is. Itt megtanulhatod te is a sikeres online vállalkozás titkait.