10 meghökkentő ok, amiért vásárolnak az emberek

10 meghökkentő ok, amiért vásárolnak az emberek

Általában két ellentétes hiedelem él a vállalkozókban arról, hogy az emberek miért vásárolnak valamit:

  1. Azt hisszük, hogy az emberek az ár és a minőség tengelyén egyensúlyozva hozott döntések miatt vásárolnak valamit.
  2. Azt hisszük, hogy teljesen irracionális okokból kiindulva vesznek az emberek hol ezt hol azt. Szóval fogalmunk sincs.

Persze azért vannak a szakmaibb találgatások is, például, hogy az emberek érzelmi alapon döntenek, és hol a vágyaik elérése, hol a félelmeik/fájdalmuk elkerülése vezérli őket.
Ez már közelebb áll a valósághoz, de azért akadnak kivételek.

Az elmúlt években sok termék/szolgáltatás offline vagy online értékesítése során tettük fel az 1000 dolláros kérdést, azaz: “Miért döntöttél a vásárlás mellett?
Ha pedig a kérdés feltevésekor elég jó és őszinte a kapcsolat a közönséggel, akkor az igazi okokra is fény derülhet és sok olyan választ kaphatsz, amire nem biztos, hogy gondolnál.

Jöjjenek most a kedvenceim:

1. Jó neve volt

Ha egy termék szolgáltatás neve jól cseng és elég kifejező, már önmagában az is átbillenthet valakit a látogatóból a vásárlás oldalra. Gondolj csak a Ford Mustangra vagy a Hummerre. Mindegyik rövid, jól hangzik és kifejező a célközönsége számára.

2. Jól nézett ki

Sokan mondják, hogy néha a körítés fontosabb, mint maga a cucc. Bár ebbe nem hiszek maradéktalanul, de kétségtelen, hogy sok esetben a külső megjelenés fontos egy rétegnek és itt nem csak a divatcikkekre gondolok. Gondolj csak példaként az Apple termékekre.

3. Ilyen cucca még egyik ismerősömnek sincs

Sok vevő azzal szeret kiemelkedni az átlagból, hogy mindenkinél korábban vált át valamilyen cuccra. Ők azok, akik néha meg sem várják, hogy itthon is lehessen kapni a legújabbat, hanem külföldről veszik a legújabb ruhákat, exkluzív kocsikat vagy műszaki cuccokat.
Ők nem járnak turista övezetbe nyaralni, csak olyan exkluzív helyekre, ahol még egyik ismerősük sem járt.

4. Már csomó más ismerősömnek is van ilyen

Ez az indok az előző réteggel ellentétes csoportnak fontos. Ők azok, akik az utolsó pillanatig ragaszkodnak a nyomógombos mobilhoz, és csak akkor vesznek okostelefont, ha már nem is lehet mást kapni. A végletekig ellenállnak az új divathullámoknak, és utolsóként fognak táblagépet is beszerezni.

5. Menőnek akarok tűnni vele

Azok az emberek, akiket ilyen indok mozgat általában a társadalmi megjelenésre hajtanak, és tulajdonképpen mások véleményét/visszajelzéseit veszik meg azzal, hogy valamilyen menő cuccot újítanak be.
Szeretik a feltűnő márkafelirattal varrt ruhákat, a karakteres megjelenésű kocsikat, stb.

6. Olyan kedves/szimpatikus volt, aki árulta

Nekem ez az egyik személyes kedvencem, ugyanis a mi képzéseinket a résztvevők rendkívül nagy számban ajánlják tovább ismerősöknek csak azért, mert kiemelkedően kedvesek és segítőkészek vagyunk minden online témában. Még akkor is ha úgy jössz el egy online vállalkozás indító tanfolyamra, hogy bekapcsolni is alig tudod a laptopod. (Volt már erre példa)

7. Múltkor láttam egy sikeres valakit, akinek pont ilyene volt

Ide példának jöhet az összes menő karóra, öltöny és luxus autó márka. E mögött a sikeresség iránti vágy dolgozik, aminek két oldala van. Az egyik, aki tényleg sikeres akar lenni, a másik, aki beéri azzal ha csak annak látszik. 
Ez utóbbi réteg költési szokásaiban általában messziről látszik, hogy irreálisan drága kocsija, ruhatára, kütyüi vannak, amit józan ésszel nem engedhetne meg magának, de a sikeresség látszata iránti vágya felülkerekedik.

8. Azt akarom, hogy irigykedjenek emiatt

Vettél már valaha valamit, amiről tudtad, hogy a közeledben lévők nem engedhetik meg maguknak. Jobb fűnyírót, mint a szomszédé, jobb kocsit, mint a főnöké, egy társaságban a legdrágább ételt az étlapról? Mindezt akár úgy, hogy épp ésszel te sem engedhetted meg volna magadnak? Akkor üdv az irigység generálásból vásárlók körében.

9. Mert ennek volt az a vicces videója a Youtube-on

Ilyen okokból vesznek idiótaságokat az emberek, pl: vicces feliratú pólót vagy Másnaposok-os bögrét. Azzal is ki lehet tűnni az átlagból, ha te vagy a legidiótább, vagy te ugrassz a leggyorsabban a legidiótább cuccokra.

10. Szeretnék abba a közösségbe tartozni, akiknek van ilyen

A Maslow piramis óta tudjuk, hogy a közösséghez tartozás vágya az ember preferenciái közül az egyik legalapvetőbb. Társas lényekként rendkívül erősen dolgozik bennünk az, hogy mi is tartozhassunk valahova. Nézz körül tucatnyi MLM rendszerben, ahol csak azért veszik meg egyesek a belépőcsomagot, mert szeretnének egy pozitív és sikeres közösséghez tartozni. De megnézheted a kávézóban büszkén Macbookot felcsapó srácot is, aki tudja, hogy a hátlapon világító almától ő egy különleges csoportba tartozik.

Ha találkoztál még sokkoló okokkal, dobd be kommentbe bátran!

tamas

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!