Facebook rajongók vs. Email feliratkozók

Facebook rajongók vs. Email feliratkozók

Az online marketing két nagyágyúja között megoszlik a használók táborának véleménye. Egyre többen temetik az emailt és istenítik a FB-ot. De jól van ez így?

Elöljáróban fontos azzal tisztában lenni, hogy a Facebook egy hirdetési rendszer, míg az email egy elérhetőség!!!
Ebből pedig sok izgis dolog következik. Például, amikor szerzel egy like-olót, akkor olyan kapcsolatot kapsz, amit simán elvehetnek tőled. A FB gondolhat egyet és törölheti az oldalad, vagy egyéb szabályváltozással cseszhet ki veled. Sőt az egész Facebook platform is lejtőre kerülhet.

Gondolj bele, hogy ha az IWIW-en kezdtél volna csoportot építeni, azzal most úgy néznél ki, mint a Vietnámban felejtett amerikai katona, akinek nem szóltak a háború végéről.
Persze nem túl esélyes, hogy a Facebook holnap megszűnik, de legyél tisztában a kockázatával, és ne add fel az email marketinget. Az email cím ugyanis a FB-al szemben nem függ semmitől és nem veheti el tőled senki.(Ugyan a Gmail megpróbálta korlátozni, de születtek rá megoldások). Persze az email sem golyóálló, hiszen a cím megszűnhet, de az is rosszul hat rá, hogy az emberek egyre kevesebbet emaileznek.

Nézzük átfogóbban a FB vs. Email harcot!

A táblázat alatt részletesen is kifejtem ezeket.

 FacebookEmail
1. Közönség felépítésének nehézsége Könnyebb Nehezebb
2. Költsége Egyre dráguló Ingyenes*
3. Publikálható tartalmak jellege Szabályozott Bármit
4. Vírus hatás Van Nincs
5. Figyelemfelkeltési lehetőségek Sokféle Limitált
6. Látogatók mennyi időt töltenek itt Sokat Keveset
7. Személyre szabhatóság Nincs
Van
8. Extra infók a közönségedről Sok Korlátozott
9. Interakciók Sok Minimális

* Egyes email szoftverek kiküldés alapú díjat számolhatnak fel.

1. Közönség felépítésének nehézsége

Facebook:

Az emberek könnyebben rányomnak a like gombra, minthogy kitöltsenek egy email feliratkozó formot, ezért nagyobb konverziót fogsz tapasztalni itt.
Plusz a Te javadra válhat, ha az emberek látnak már like-oló saját ismerősöket, mert így szívesebben like-olnak ők is egy oldalt.
A nagy rajongó szám pedig bizalmat adhat, ami szintén megkönnyítheti a közönség építő munkát.

Ez persze nem mindig igaz, mert vannak területek, amik nem olyan social jellegűek, pl: private banking.

Email:

Email címet megszerezni ezzel szemben egyre nehezebb. Az emberek nagyon féltik az email fiókjukat a tonnányi spamtől és folytonos értékesítési ajánlatoktól.
Az email címért cserébe letölthető ebookok sem olyan hatásosak már, mint rég, úgyhogy manapság már nagyon neki kell feküdni, ha komoly email listát akarunk.

2. Költsége

Csak a publikálási költségeket hasonlítjuk össze, mivel a közönség felépítésének költsége területenként nagyon eltérő lehet.

Facebook:

A teljes rajongói közösséged elérése sima bejegyzésekkel már nem lehetséges, csak promotált bejegyzésekkel vagy hirdetések feladásával, ami pénzbe kerül.
Ráadásul folyamatosan drágul a FB szigorításai miatt, bár még így is az egyik legjobbnak és legolcsóbbnak számít.

Email:

Emailt küldeni továbbra is ingyenes, kivéve ha olyan szolgáltatót használsz, aminek kiküldésenkénti költsége van. De általában ez sem kerül többe 1-3 Ft-nál/email.

 

3. Publikálható tartalmak jellege

Facebook:

A Facebook sok szabályt állított fel a közzétehető tartalmakkal kapcsolatban. És itt most a promotált tartalmakra gondolok, nem az organikusra. Mivel az organikus tartalmakat már csak kb. a rajongóid 15%-a látja, ezért az igazi eszköz a kezedben a promózott tartalom. Példák a megkötésekre:

  • Egy kép maximum 20%-a lehet szöveg (Nekem ez a legidegesítőbb
  • A közzétett kép nem keltheti nem létező funkció hatását, pl: nem tehetsz rá lejátszás ikon vagy bezárás ikon grafikát.
  • A képen nem szerepelhet túlzó meztelenség vagy nem lehet fókuszban testrész.
  • Nem tehetsz közzé olyan nyereményjátékot, amiben megosztást kérsz
  • Nem szerepelhetnek életkori, nemi, vagy pénzügyi helyzetre való utalások
  • A tartalmak nem lehetnek sokkolóak, szenzációhajhászok vagy tiszteletlenek
  • Nem említheted a Facebookot a posztban
  • Nem tartalmazhat túlzó, irreális vagy hamis ajánlatot.
    (Idézem konkrétan: Your ad wasn’t approved because it promises specific, unrealistic results or false outcomes, such as “Lose 25 lbs in 25 days,” “Earn $200,000 in a year,” etc.)
    Mondjuk szerintem egyik sem irreális.

További korlátozásokról bővebben itt olvashatsz: Facebook Ad Guidelines

Email:

Egy email üzenetben ezzel szemben azt teszel közzé, amit akarsz. (Kivéve Viagrás üzit, mert az spambe megy.)

 

4. Vírus hatás

Facebook:

A bejegyzés eljuthat ismeretlenekhez is like-okon és megosztásokon keresztül, plusz a Facebook még beajánlhatja az oldaladat hasonló oldalakat like-olók számára is. Ezek miatt a FB postok virális hatása igen jó lehet.

Email:

Nagyobb eséllyel fogsz lefeküdni Carmen Electrával, minthogy elérd, hogy továbbküldjék az email üzenetedet. És még ha tovább is küldi egy fanatikus 0.01%, akkor sem nevezném vírus hatásnak. Szóval az email ebből a szempontból elég béna.

 

5. Figyelemfelkeltési lehetőségek

Facebook:

Az F betűs közösségi háló tonnányi lehetőséget ad, hogy felhívd magadra a figyelmet a hírfolyamban. Használhatsz szöveget, képet, videót, call to action gombokat és esemény meghívókat is. Szóval elég király kis fegyver arzenált kapsz, hogy kitűnj a tömegből.

Email:

Az email küldéskor ezzel szemben csak az email tárgya és első sora jelenik meg (lásd lenti kép). Ez elég gyenge eszköztár a levelező rendszerek meghódításához.

gmail

Kép forrása: www.cafef1.com 

6. Látogatók mennyi időt töltenek itt

Facebook:

Továbbra is domináns a Facebookon töltött idő mennyisége. A többség naponta többször is belép és akár órákat is tölthet rajta.

Email: 

Egyre csökken az emailezéssel töltött idő, és az is leszűkül az üzleti emailezésre. A kommunikáció áttevődik a Facebookra és egyéb közösségi oldalakra, valamint az instant messengerekre (Skype, Viber ,WhatsApp, stb.)

 

7. Személyre szabhatóság

Facebook:

A Facebook nem ad lehetőséget személyre szabott kommunikációra. Nem tudod a nevén szólítani a közönségedet és egyéb változókat sem tudsz egy postban használni.

Email:

Ezzel szemben egy emailben keresztnévvel és bármely egyéb változóval tudod személyre szabottabbá tenni az üzenetet.
Ha például tudod, hogy 1 hete vett nálad valamit, akkor megkérdezheted tőle, hogy mennyire elégedett a  cuccal. De tudsz esemény vagy időpont vezérelt automata időzített üzenet sorozatokat vagy köszönőlevelet készíteni, amivel teljesen személyes kommunikációt folytathatsz. A FB ezzel szemben inkább tömegmédia.

 

8. Extra infók a közönségedről

Facebook:

A Facebook olyan betekintést enged a rajongóid életébe, amit soha egy rendszer sem tett lehetővé előtte. Remek elemzéseket mutat a rajongóid koráról, neméről, földrajzi lefedettségéről, stb. (lásd lenti kép). Ezen kívül egyéni kutatást is végezhetsz megnézegetve a rajongóid profiljait, vagy specializált szoftverekkel még összetettebb infókat is kivarázsolhatsz.  Ilyen szoftver például a Quintly vagy a Booshaka.

Extra infók a közönségedről

Email:

Pusztán az email cím segítségével csak elég körülményes módon tudsz plusz információt beszerezni a közönségedről. Rákereshetsz például a Google+on email cím alapján és ha fent van és ki van töltve a profilja, akkor bogarászhatsz az infok között. Sajnos itthon nem túl elterjedt a G+ ezért ez csak igen korlátozott és baromi macerás kutakodás.

 

9. Interakciók

Facebook:

A Facebookon nagyon könnyű kétirányú kommunikációt kezdeményezni a közönségeddel. Adhatnak visszajelzéseket like, komment és megosztás formájában is. Feltehetsz kérdéseket vagy feleletválasztós kvízeket és nagy eséllyel fogsz választ kapni egy jól felépített közönségtől.

Email:

Email üzenetre interakciókat kapni sokkal nehezebb. Feltehetsz kérdéseket, kérhetsz visszajelzést, véleményt, de sokkal kisebb százalékban fognak rá reagálni, mint a nagy kék közösségi hálón.

 

Javaslatom, hogy használd egyszerre a két marketinget, mint egy dupla csövű fegyvert! Mindegyiket a megfelelő helyen és céllal, hiszen mindkettőnek megvannak a maga előnyei.

 tamas

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!