Jelenleg több hallgatóm és ügyfelem áll márkanév és domain név választás előtt, és sok kérdést kapok ezzel kapcsolatban.
Ezért úgy döntöttem, hogy leírom az ezzel kapcsolatos útmutató tanácsaimat.
[feature_box style=”1″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Tudom, hogy sokan küzdenek ezzel, mert egyrészről rendkívül fontos döntés, másrészről nagyon nehéz, mert rengeteg a már lefoglalt név és domain név.
[/feature_box]
Hogyan találj mégis remek, rövid, ötletes és marketing szempontból is kiváló márkanevet és domain nevet? Mondom!
Nincs csodaformula
Először is tisztában kell lenned vele, hogy nincs csodamódszer.
Működnek kiváló vállalkozások gagyi névvel és gagyi vállalkozások kiváló névvel.
Csak, hogy egyet említsek, a Google is egy elírásból született. (Eredetileg Googel lett volna, ami annak a számnak a neve, ami egy 1-esből és utána száz 0-ból áll.)
Az Apple pedig azért lett alma, mert a két Steve-nek épp nem volt jobb ötlete rá. Lásd Steve Jobs című film.
De szerintem a leggázabb világmárkanév a Häagen-Dazs. Kimondhatatlan, leírhatatlan, megjegyezhetetlen, aztán mégis világszintű prémium fagyi márka lett a maga 1 milliárd dolláros értékével*.
(*Az értékelés forrása a Telegraph.co.uk)
Akkor mégis milyen lehetőségeid vannak az elnevezésre?
Univerzális név
Ami a Google és az Apple márkanevében a zseniális az az univerzalitásuk. Bármivé is alakul a cég, bárhogyan is változik a termékpalettája, a cégnév passzolni fog hozzá.
Mert hát lássuk be, hogy az alapításkor bár minden a napnál is világosabb, azért ez nagyon gyorsan változhat. És ilyenkor szerencsés ha a márkanevet nem kell kukázni.
Az univerzalitás például már nem igaz a Microsoft-ra. De olvastam egy helyen, hogy a magyar Graphisoft is bánja már, hogy beleégette a szoftver szót a márkanevébe. Ezzel elveszett az univerzalitása.
Tematikus név
Tipikus választás még a témáva elnevezni magad, pl pizza.hu, jogashop.hu
Ezek – bár nem univerzálisak- az az előnyük, hogy rögtön egyértelmű, hogy mivel foglalkoznak, és azt nem kell külön brandépítéssel kommunikálni.
Ilyen választást csak akkor javaslok, ha nagyon jó domaint találsz hozzá. Például a fenti kettő.
De mondjuk a millió kuponos oldal, mint a kuponvilag.hu, kuponkiraly.hu, kuponportal.hu nagyon könnyen összekeverhetőek. Nincs elég megkülönböztethető erejük.
Származtatott név
Ez egy vegyített koncepció, vagyis próbál utalni arra, hogy mit csinál, de visz bele egy kis egyediséget és megkülönböztethetőséget is. Például:
- Music szóból Musical.ly
Tiniknek szóló zenei előadós oldal - leg godt szóból LEGO
Dánul annyit jelent, hogy jót játszani. Ebből lett a legjobb építőkockás gyerekjáték - Durable szóból Durex
Igen a népszerű óvszer márka a durable, vagyis tartós/erős szóból ered. - Niveus szóból Nivea
A latin níveus jelentése hófehér és arra utal, hogy ilyen szép tiszta a bőrápoló krémük - Fantasy szóból Fanta
A fantázia szóból származik ennek a fiataloknak szóló üdítőnek a márkaneve
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?
Bármelyik elnevezési mód mellett döntesz, az alábbi szempontokat érdemes figyelmbe venned:
Egyszerűség
Emlékszel, amikor a Közösségi Háló című filmben Sean Parker azt javasolja Mark Zuckerbergéknek, hogy a „Thefacebook” helyett használják a „Facebook„-ot „the” nélkül?
Na pont erről beszélek én is. Legyen az elérhető legletisztultabb, legegyszerűbb és legrövidebb márkanév.
Könnyű kimondani, betűzni és memorizálni
Szóval a Häagen-Dazs tökéletes ellentéte legyen 🙂
A memorizálhatóságot nagyban elősegítheted, ha könnyen képiesíthető nevet választasz.
Például az „Áttörés” nevű személyiségfejlesztő rendezvénynek már a neve is sugall egy jelentős fizikai cselekvést. Szinte magad előtt láthatod, ahogy a személyiségkorlátaid falát áttöröd majd az eseményen.
Vagy a Hajtás Pajtás futárszolgálat. E név hallatán a legtöbben automatikusan elképzelnek egy szimpatikus, bringás csomagszállító srácot.
Barátságos/ dallamos a hangzása
Erre megint a Hajtás pajtás futárszolgálata legjobb példám. De Norma Jane Mortensen művészneve is ezért lett Marilyn Monroe. Vagy a Coca-Cola is pontosan ezért választott összecsengő jó hangzású nevet. Ez ugyanis azonnal a füledbe mászik.
Tükrözi a brandet
Bár ezt sokminden mással is kifejezheted majd a jövőben, pl: színek, stílus, kommunikáció) de ha már a név is tükrözi, akkor tök jó.
Pár éve voltam példul a www.StealthForex.com projekt vezetője. Ez egy devizetőzsdei kereskedési módszert árult.
Az oldal ma már sajna nem üzemel, de akkor a lopakodó vadászgépre utaló név nagyon népszerű volt a célközönség körében. Mivel főleg 25-40 közötti férfiákból állt, akik jellemzően sikerorientált, prögős személyiségek voltak és oda voltak a tesztoszteronért.
Akkor minden ilyen név nagyon működött. Tele voltak a konkurenciáink olyen forex nevekkel, mint: farkas, sakál, robot, sebesség, fejvadász, turbo, stb.
Ezek nagyon kifejezőek és tükrözik a márka üzenetét.
Elérhető-e a közösségi oldalakon
Egy jó márka felépítésének első lépései között van, hogy létrehozd a közösségi profiljaidat és ezekhez befoglald a különböző közösségi oldalak márkanevedre végződő linkjeit, pl:
- www.youtube.com/…………
- www.twitter.com/……………
- www.facebook.com/………..
- www.instagram.com/………
Fontos szempont, hogy ezek elérhetőek-e a választott neved esetében.
Ne legyen használatban vagy levédve más által
Erre általában egy gyors Google kereséssel rájöhetsz. Azt, hogy szabad-e a domain, pedig a www.domain.hu oldal vagy nemzetközi domain esetén a www.godaddy.com oldalon tudod megkeresni.
Ha komoly nemzetközi céget alapítasz, akkor egy szabadalmi ügyvivőt is érdemes felkérni, hogy járjon utána az esetlegesen levédett márkaneveknek.
Milyen márka jó arra, ha sokmindennel foglalkoznék?
Itt fontos előrelátóan rendszerben gondolkodnod.
Kitalálhatsz egy átfogó márkanevet (vagyis ernyőmárkát) és több kisebb tematikus márkát.
Például a Virgin egy ernyőmárka, azaz rengeteg dologgal foglalkozik és csak mindegyik elé odabiggyeszti a Virgin szót:
Virgin Records, Virgin Atlantic (légitársaság), Virgin Casino, Virgin Hotels, Virgin Radio, Virgin Trains, stb.
Ezzel a kombinációval univerzális is, megkülönböztethető is és egyértelmű, hogy melyik mivel foglalkozik.
De ilyen az OTP is. Amiről már a fiatalabb generáció nem is tudja, hogy valaha Országos Takarék Pénztár volt.
Mára csak OTP ernyőmárka, és a cégcsoportban van OTP Bank, OTP Ingatlan, OTP Alapkezelő, OTP Lakástakarék, OTP Travel, stb.
De ugyanezt az utat járta be a General Electric. Energetikai cégként indult General Electric névvel, de ma már csak GE és a világon mindennel foglalkozik, pl: GE Money, GE Healthcare, GE Power, GE Aviation, stb.
Eszközök, amik segítenek
- Nameboy
Kulcsszavak alapján segít szabad domain neveket keresni. Működik .com .net és .org végződésekre. - Wordoid
Szavakból származtatott nevet segít kitalálni. Például beírtam, hogy „puppy” és javasolta a
Beálíthatsz különféle nyelveket (magyar sajna nincs) és a márkaneved ideális hosszát is. - Pénz
Igen ez is egy eszköz. Ne félj a zsebedbe nyúlni ha jó eladó domaint találsz, ami márkanévnek is alkalmas!
Itthon tipikusan 50 000 – 250 000 Ft között mennek a legtipikusabb domainek. Ennél többet csak prémium domainért láttam kérni, pl: Egyszer licitáltam a www.klikk.hu -ra. Ott már 7 számjegyű volt az ár.
Külföldön egy jó .com-ért pedig nem ritka a 5 000 – 50 000 dollár sem. Prémium domainért pedig a többszázezer vagy akár millió dollár is.
Hol találsz jó domain neveket vagy akár kész bizniszeket: www.sedo.com vagy www.flippa.com
Remélem sikerült ötleteket adnom, ehhez a nehéz lépéshez.
Végezetül egy jótanács ha totál elakadtál:
Ha nincs meg a tökéletes név, akkor is indulj el egy elfogadhatóval. Ne hagyd, hogy zátonyra fuss ennél a lépésnél.
Menet közben is lehet nevet és brandet váltani. Kicsit macerás, de még mindig jobb, mint indulás előtt eltemetni az ötletet.
Hajrá!
Várhegyi Tamás