SEO sikerreceptek, avagy a Google állatkert veled vagy ellened?

SEO sikerreceptek, avagy a Google állatkert veled vagy ellened?

Most már elég népes a Google állatkertje, vagyis a panda, pingvin és kolibri névre keresztelt keresőalgoritmus frissítések.
Amikor szép sorban megjelentek, óriási volt a visszhangjuk, mert sokakat érintett rosszul.
Oldalak tűntek el a süllyesztőben és régi keresőmarketinges módszerek lettek nyugdíjba küldve.

Sokan még most sem értik, vagy nem fogadják el a változásokat, úgyhogy írtam egy kis összefoglaló útmutatót a Google állatkerthez.

Miért adta ki ezeket a Google?

Gondolj bele abba, hogy te hogyan internetezel. Ha olvasni akarsz valamiről (és rákeresel), akkor elvárod, hogy a megtalált cikk vagy blogbejegyzés jó legyen. Ezért a Google-nek jól felfogott érdeke, hogy a keresőjük minél jobb és minél relevánsabb találatokat adjon a kulcsszavakra. Pofon egyszerűnek hangzik, de a Gugli állatkák megjelenése előtt nem feltétlenül volt így.

Márpedig a Google egy profitorientált cég, amely főleg keresőhirdetésekből (AdWords) él, ezért itt rendet kellett tennie. Nézzük, hogy az állatok hogyan forgatták fel vagy éppen rakták rendbe a keresőmarketinges világot.

Google Panda

2011. február negyedikén eresztette rá a világra a Google és gyakorlatilag itt változott meg a keresőmarketing a legjobban. A panda ugyanis hadat üzent a minőségi irányelveknek nem megfelelő, gagyi oldalaknak, és a gyengén megírt, másolt tartalmaknak. 

De hogyan működik a Panda?
Dióhéjban ez egy szűrő a sok száz közül, amelyekkel a Google dolgozik. A Panda időnként végigfut az adatbázison, a minőségi irányelveknek megfelelő tartalmakat békén hagyja, a rossz tartalmakat pedig keményen bünteti, vagyis hátrébb rakja a keresőben.

S hogy mit tart a Google jó tartalomnak? Erről nézd meg az irányelveiket, de körülbelül azt, amit te vagy én is jó tartalomnak tartunk. Tehát jó tartalom az, amit megéri elolvasni, ami a látogatóknak van írva, érdekes és nem lopott.

Google Pingvin (Penguin)

2012. április 24.-én jelent meg és az volt a célja, hogy kinyírja az úgynevezett Blackhat SEO módszerek jó részét. (A Blackhat SEO az az irányvonal, ami kétes eszközökkel próbálja manipulálni a keresőtalálatokat.) Például:

  • Megölte a linkfarmokat (értéktelen linkgyűjtésre szolgáló oldal),
  • hátra sorolta a duplikált tartalmakat és
  • a „content farmok” üzemeltetőit is kizárta az indexelésből. Content farmnak hívjuk az olyan gyűjtőoldalakat, ahol egy-egy kulcsszóra optimalizált, gyenge minőségű cikkek vannak ömlesztve. Ezek a cikkek értéktelen, összefüggéstelen szóhalmazok teledobálva kulcsszavakkal, amiket sokan használták arra, hogy linkeljenek a saját oldalukra, ezzel javítva a keresőpozíción.
  • Büntetni kezdte a túlzott kulcsszó használatot (angolul keyword-stuffing), azaz az olyan cikkeket, amikben feltünően gyakran bukkantak fel olyan kulcsszavak, amikre a szerző szeretett volna előre kerülni a Google-ben.

 

Google Kolibri (Hummingbird)

Ez a legújabb, 2013. októberi frissítés. A pandával és pingvinnel ellentétben ez a frissítés nem üzen hadat senkinek és semminek, inkább csak egy minőségi ugrást próbál tenni a kereső.

A Google célja az volt, hogy neked ne kulcsszavakat kelljen beírnod és ezután keresési találatok között böngészned, hanem legyen az egész emberibb, beszélgetés szerű és beírhass kérdéseket, amikre konkrét válaszokat kapsz vissza.

A kolibri előtt ha kíváncsi voltál a ma esti tévéműsorra mondjuk a TV2-n, akkor arra úgy kerestél rá, hogy “tv2 műsor” de tőled úgy kérdezném meg, hogy „mi lesz ma este a TV2-n”. Te ezt megérted és tudsz nekem válaszolni, mert egy okos ember vagy, de a Google keresője viszont csak egy program (bár annak elég okos) úgyhogy csak a butított verziót értette.

Most pedig a Google megtanult úgy beszélni, mint egy ember – ez az új „conversational search”. Fogja a kereső ezt a komplex mondatot, részekre bontja, értelmezi, átfuttatja az ún. „knowledge graph” algoritmusán, és visszaad egy releváns találatot. Pont úgy, mintha „normálisan” kerestünk volna rá. Azt, hogy ez mennyire működik a gyakorlatban ki-ki tesztelje le maga. Szerintem még annyira nem.

 

Szemléletváltás a SEO-ban? Hogyan alkalmazkodjunk?

A Google szeretne ellene menni mindenfajta olyan SEO aktivitásnak, ami valahogy a keresőalgoritmus „kijátszásáról” szól. Mert ha valaki esetleg sikerrel kerül előrébb a keresőkben ilyen módszerekkel, akkor a relevancia sérül és az sem a keresőnek, sem a látogatóknak nem érdeke.
Éppen ennek megoldására burjánzik ez az egész állatkert és a cél az, hogy a minőségi oldal előnyben legyen és előrébb kerüljön.

Mit tehetsz ennek érdekében te:

  • Írj kiváló tartalmat – Vagyis olyan szövegeket, cikkeket, bejegyzéseket, videókat, képeket, podcasteket, amelyek zseniálisak. Pontosak, kristálytiszták és az emberek élvezettel olvassák őket. Ne zsúfold tele kulcsszavakkal a szöveget, és semmiképpen ne használj duplikált tartalmakat.
  • Szerezz természetes linkeket – És soha ne vásárolj többé linkeket. Az esetleg meglévő fizetett linkeket minél gyorsabban tüntesd el.
  • Koncentrálj a felhasználói élményre (usability) – Az oldaladon ne tévedjen el a látogatód, legyen egyértelmű, hogy mit hol lehet megtalálni. Ne zsúfold tele hirdetésekkel és legyen az oldalad mindig karban tarva. Erről olvass itt bővebben:  Weboldal karbantartás heti checklista
  • Legyél jelen a közösségi médiában – Ha még nincs Facebook oldalad, Twitter fiókod vagy nem vagy fent a Google Pluszon, akkor most regisztrálj, aztán pedig posztolj rendszeresen. Ugyanis az egyik új rangsorolási irányelv a közösségi népszerűség.
  • Csökkentsd a betöltési sebességet – És optimalizáld az oldalt. Legyen valid a HTML, és a meta-tageket se felejtsd le.
  • Posztolj tartalmat rendszeresen – A Google rangsorolásnál azt is figyeli, hogy rendszeres vagy-e. És ha van két cikk hasonló témakörben, akkor a frissen publikált előrébb kerül.
  • Hivatkozz szakértőkre – Ha cikket írsz, akkor jelöld a forrásokat, idézz elismert tekintélyektől és jelezd, hogy kutattál.
  • Barátkozz meg a Google-lal – Használd a Google szolgáltatásait, pl: jelöld be a céged a Google maps-en, regisztrálj a Webmaster tools-ba, stb.

Röviden összefoglalva a modern SEO arról szól, hogy adj kiváló minőségű anyagokat, amelyeket az emberek szeretnek olvasni. Ha ezt betartod, akkor mindegyik Google állatka a barátod lesz.

tamas

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!