Weboldal karbantartás heti checklista

Weboldal karbantartás heti checklista

Attól függően, hogy milyen online vállalkozásban vagy érdekelt, vagy mekkora forgalmú weboldal van a gondjaidra bízva, vannak karbantartási teendők, amiket időről-időre érdemes elvégezni különben a weboldalad úgy fog viselkedni, mint egy lakásban otthon hagyott rottweiler, akit nem vittél el reggel sétálni. Minden baja lesz.

Mit is kockáztatsz, ha elhanyagolod a karbantartást:[bullet_block style=”size-16″ small_icon=”20.png” width=”” alignment=”center”]

  • Biztonsági problémák (kockáztatod az oldal feltörését, vírusfertőzését)
  • Google helyezésed hátrasorolása
  • A weboldalad csökkenő forgalma[/bullet_block]

Szóval következzen az általam ajánlott teendők listája. Ez a checklista elsőre hosszúnak tűnhet, de jó hír, hogy ezek közül sok dologra van automatizmus, szoftver, meg mindenféle bővítmény, ami megcsinálja helyetted.

 

1. Nem működő linkek ellenőrzése az oldaladon

A weboldaladra kirakott hivatkozások megszűnhetnek működni, ha az oldal, amire mutatnak már nem elérhető. Például a terméket, amit fél éve egy postban ajánlottál már nem árulják, a cikket, amire hivatkoztál a tulaj törölte, stb. Ezek bosszúságot okoznak a rákattintó látogatóid számára és a Google is fekete ponttal jutalmaz érte.

Ennek megoldására ha WordPress oldalad van, akkor a Broken Link Checker nevű bővítményt javaslom, ami rendszeresen ellenőrzi a linkjeidet és szól ha problémát talál. Egyéb oldalakhoz pedig a www.brokenlinkcheck.com lehet hasznos eszköz.

 

2. Google feltérképezési hibák ellenőrzése

A keresőrobotok időről-időre meglátogatják az oldaladat és véleményt alakítanak ki róla a kereső algoritmusok számára. Ha az oldaladon sok hibát, rendellenes működést tapasztalnak, akkor bizony fekete pontra számíthatsz, és ha ezekkel nem törődsz, akkor komoly árat is fizethetsz érte a kereső helyezéseid elvesztésével.

Ezek a hibák lehetnek nem található oldalakra mutató hivatkozások, de lehet akár komolyabb vírusfertőzés vagy kártékony kód a weboldaladban (például egy hacker támadás következtében). Az ilyen hibák listájába enged betekintést a Google a Webmester eszközök. Ha még nincs az oldaladra telepítve Google Webmester eszközök, akkor itt pótolhatod: https://www.google.com/webmasters/tools

Itt beállíthatsz email értesítést vagy heti weboldal karbantartás keretében beléphetsz és ellenőrizheted a hibák előfordulását.

Google webmester eszközök weboldal karbantartás

3. Keresőkben elfoglalt helyezések ellenőrzése

A keresőkben elfoglalt rangsorod olyan, mint egy szeszélyes barátnő (vagy barát).  Elég ingatag lehet és sok odafigyelést igényel. Az algoritmusok gyakran változnak és ha nem figyelsz oda rá, gyakran érhet meglepetés.

Ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni azokat kulcsszavakat, amikre jó Google helyezést tűztél ki célul.

Ennek elvégzéséhez is számtalan eszköz közül választhatsz. Van manuális vagy automatikus, van egyszeri vagy havidíjas, van a gépeden futó vagy felhőben elérhető kütyü is hozzá, pl:

  • Rankerizer: Limitált tudású, de ingyenes szoftver. Kezdőknek jobb, mint a semmi.
  • Rank Tracker: Profi elemző szoftver, ami a gépeden fut. Beállíthatod, hogy automatikusan fusson a háttérben. $99-től elérhető.
  • SEOmoz  Rank Tracker: A keresőhelyezések ellenőrzése mellett sokminden egyebet is tud. $99/hó havidíjtól elérhető.

További kulcsszó kutatás is szükségessé válhat ha a trendek ellened alakulnak, például egy kulszszó kezdi elveszteni a népszerűségét. és már a jó helyezés ellenére sem hoz annyi érdeklődőt, mint eddig.

 

4. Hozzászólások ellenőrzése

Ha az oldaladon van hozzászólási lehetőség, akkor érdemes rendszeresen ránézni a felhasználók aktivitására.

Minél aktívabb a közösséged, ezt annál gyakrabban érdemes megtenned a minél jobb kapcsolatért. Akár naponta többször is.

A spam hozzászólások ellen pedig automatikus védelmet is beüzemelhetsz, például az Akismet Spam szűrőt. Így nem lesz tele viagra reklámokkal.

 

5. Közösségi aktivitás ellenőrzése

Akármelyik közösségi oldalon is vagy aktív,  talán a legtöbb energiát ez fogja igényli a teljes listából. A közösségi marketing lényegesen nagyobb téma, mint, amit ez a bekezdés elbír úgyhogy itt csak vázlatokat adok.

Egy nagy és aktív közösség felépítése és megőrzése sok figyelmet igényel. Rendszeresen kell tartalmakat megosztani, reagálni a bejegyzésekre, folyamatosan ott  lenni a szakmád vérkeringésében. Ehhez ajánlott teendők:

  • Érdemes követned a hasonló közönségnek publikáló cégeket/embereket
  • Érdemes rendszeresen megosztható tartalmakat keresned blogokon, Youtube-on, képmegosztó oldalakon
  • A Facebookon érdemes benézned a tevékenységi napló menüpontba, hogy átlásd az elmúlt időszak aktivitását. Mit tettél közzé, azokhoz érkeztek-e hozzászólások, amikre érdemes reagálnod vagy te mikhez szoltál hozzá.

Facebook evékenységi napló

 

6. Frissítések ellenőrzése

Akármilyen weboldal kezelő rendszert, és hozzá kapcsolódó kiegészítőket használsz, azoknak időről időre megjelenik újabb javított, vagy továbbfejlesztett verziója.

Ezt érdemes rendszeresen leellenőrizni, és szükség esetén frissíteni, különben nem kívánt hibákat és biztonsági réseket hagysz az oldaladban.

 

7. Biztonsági mentések készítése, ellenőrzése

Fel kell készülnöd arra, hogy ha beüt a krach, akkor is legyen vészterv, például egy biztonsági mentés, amiből helyreállítható az oldalad egy vírusfertőzés, hacker támadás, hardver probléma, stb. után.

Erre annyi szoftver született már mint égen a csillag de azért párat felsorolok, ha nem tudnád, hogy hogy kezdj neki.

Első körben nézz utána, hogy a tárhely szolgáltatód, mit kínál erre (mit ment, milyen gyakran). Ha ezzel nem vagy elégedett, vagy csak akarsz sajátot, akkor:

  • Ha saját szervered van és cPanelt használsz, annak van beépített mentési funkciója, de elég limitált, kiegészítheted például cPremote -al.
  • WordPress oldalhoz a BackupBuddy vagy a Vaultpress is jó választás.

 

8. Blogbejegyzések ütemezése

A jó látogatottság egyik alappillére a rendszers publikáció. A tartalmakat és a postolás ütemét érdemes előre eltervezni, sőt nyugisabb időszakban akár előre megírni és betárazni 2-3 jó cikket.

Ehhez az Edit Flow nevű WordPress bővítmény lehet nagy segítség, ami a lent látható naptár nézet segítségével teszi átláthatóvá a heti tervezést.  Edit flow

 

9. Hírlevél írás / beidőzítés

A blogbejegyzésekhez hasonlóan a hírlevelek tartalmát és kiküldésük ütemét is érdemes időről-időre átgondolni, és szükség esetén megírni, beütemezni a kimenő leveleket.

 

10. Látogatottsági adatok csekkolása

Talán az egyik legfontosabb a weboldalad látogatóinak nyomonkövetése. Erre a legjobb az ingyenes Google Analytics. Ha még nincs telepítve az oldaladra, akkor itt megteheted: www.google.com/analytics. Ezen belül szerintem a legfontosabb infok:

  • Egyedi látogatók száma, változása az előző időszakhoz képest
  • Az oldalon töltött idő
  • Visszapattanási arány
  • Az oldal betöltési sebessége
  • Konverziós célok %-a és változásuk az előző időszakhoz képest
  • Forgalom forrása
  • Legnépszerűbb tartalmak

Ezekből kapsz egy nagyon jó összképet az oldalad látogatottságáról.

Google Analytics

 

11. Futó hirdetési kampányok eredményeinek ellenőrzése

Ha futnak Adwords, Facebook vagy bármilyen egyéb hirdetési kampányaid, akkor azok eredményességét is érdemes nyomonkövetned. A legfontosabb, hogy hogy alakulnak az átkattintási arányok, a konverzió és a megadott költségkeretek.

 

A feladatok egyszerűsítése több weboldal karbantartása esetén

Ha több weboldalt is szeretnél karbantartani, akkor ez a sok apró feladat elég bosszantó és időigényes lehet. Erre találtak ki úgynevezett control paneleket, vagy magyarul irányítópultokat, ahonnan a fent felsorolt műveletek nagy része gyorsabban, akár több oldalnál egyszerre lefuthat.

Ha WordPress oldalad van, akkor a ManageWP lehet hasznos számodra, ha egyéb vagy többféle CMS rendszerrel dolgozol, akkor a CMS commander lehet jó választás.

Ezekről majd egy külön cikkben részletesebben írok.

tamas

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!