Az ütős cikkírás alapjai

Az ütős cikkírás alapjai

A cikkek a profi blogok, szakértői oldalak és a hírportálok egyik fő építőkockái. Pár éve a tartalom marketing korszak beköszöntével mindenki neki állt cikkeket írni. Az is, akinek kéne és az is, akinek nem kéne.

Kezdő bloggerek már írnak cikkeket azért, hogy előre kerüljenek a keresőkben, hogy legyen hova belepumpálniuk a kulcsszavaikat, bannereiket, vagy csak azért, hogy frissüljön az oldaluk.

De vajon tudják-e, hogy miért érdemes cikkeket írni és hogyan, annak érdekében, hogy azt élvezet és hasznos időtöltés is legyen olvasni?

Következzen most 8 hasznos gondolatot az ütős cikkírás alapjairól rendszeresen publikáló online vállalkozások számára:

 

1. A témád fókuszáljon az előnyökre

Előszöris tisztázzuk rögtön az elején, hogy cikket csak akkor érdemes írni, hogy ha annak elolvasása, vagy a téma ismertetése valamilyen előnnyel jár az olvasónak. Egyébként csak teleszemeteled vele a netet.

Az előny mindegy milyen kicsi, de legyen. Nem számít, hogy azt tudhatja meg a bekezdéseidből, hogy a cicádat ezentúl 60 fokos szögben a fülétől hátrafelé kell kefélned, vagy a sikeres párkapcsolat titkait feded fel, lényeg, hogy fókuszálj az olvasó által nyerhető előnyökre. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mitől lesz a cikkben foglalt tudásod által holnaptól boldogabb az olvasó élete.

Csak azért cikket írni, hogy hízzon az oldalad, vagy, hogy majd a Google jól előre tesz a rangsorban időpocsékolás, és te is hamar rá fogsz unni.

Viszont az előnyök leírására, azaz a tudásod értékének közvetítésére nem fogsz ráunni és az eredménye is meglesz.

 

2. Ütős címsor

Ha megvan a jó téma és az előny, akkor következő lépésként egy ütős címsorra van szükséged, ami felkelti a figyelmet és a cikk elolvasására ösztönzi a látogatót.

Egy jó címsor lehet egy provokatív állítás, egy fejtörős kérdés, egy hír vagy akár egy toplista is, példák:

  • Ennek az egy hibának köszönhetően veszíti el a weblapod a vásárlók 50%-át nap-mint-nap
  • Hogyan legyen kockás hasad 30 nap alatt?
  • Brit tudósok felfedezték, hogy hogyan lehet az eddigieknél kétszer gyorsabban elégetni a felesleges kalóriákat
  • Veterán bróker felfedi a kockázatmentes kereskedés TOP 3 titkát

Az ütős címsorok írásához további segítséget találsz a 9+1 szó, amit kötelező használnod a marketing szövegeidhez című cikkemben.

 

3. Személyes sztori

Az emberek szeretik a személyes sztorikat, amibe bele tudják képzelni magukat, amikkel tudnak azonosulni, amik emberivé teszik a cikk szerzőjét. Ezért bátran vigyél a cikkbe kicsit magadból, írj le egy helyzetet, ami veled történt, egy tapasztalatot, amit te szereztél, stb.

Felejtsd el a szürke multinacionális vállalati kommunikációs stílust és bátran vállald fel, hogy ember vagy a számítógép mögött, példák:

  • Amikor a saját kockás hasamon dolgoztam, és kikísérleteztem ezt az edzés programot a konditeremben, akkor ismerkedtem meg a feleségemmel is, azóta együtt eddzünk másokat.
  • Régen én sem voltam tisztában a csajokkal való ismerkedés technikáival, de aztán egyszer úgy beégtem egy társaság előtt, hogy elhatároztam, hogy mostantól minden más lesz.

| Olvasd el az én személyes sztorimat is, hogy hogy lettem bukott diákból egy félmillió dollár értékű weboldal portfolió vezetője. Nézd meg a könyvemben!

4. Humor

Nem árulok el újdonságot azzal, hogy az emberek szeretnek szórakozni, és azokat is szeretik, akik szórakoztatják őket. Viszont lehet, hogy azzal már újdonságot mondok, ha beavatlak abba, hogy sokkal jobban is figyelnek a mondandódra, sőt jobban rögzül a látogató fejében.

Szóval az ütős cikkírás alapjai közé bizony beletartozik a humoros hangvétel, a vicces történetekkel való alátámasztás és hasonlók.

 

5. Szexuális utalás

A szex az, ami ősidők óta természetünknél fogva érdekel minket. A humor mellett ez lehet a másik legfontosabb fegyvered, amivel “fogyaszthatóvá” teheted a tartalmadat.

Lehet ez egy pikáns utalás, egy pajzán intrika vagy a témába beleszőtt szexuális hasonlat, például:

  • … Célja ezzel, hogy olyan kínálatot adjon, ahol bárki a saját igényeinek, és pénztárcájának megfelelően vásárolhat. Így a vásárlás nem egy egyszeri esemény, hanem egy folyamat lesz. Olyan ez, mint az út az ismerkedéstől az ágyig. Lépésenként, egyre nehezebb, de egyre nagyobb élvezettel is jár!
  • …A felvett alkalmazottak 75%-a nem illik a munkakörbe, a csapatba vagy a vállalkozásba, ahova felvették. 

    Ez az a statisztika, ami elsőre mindenkit sokkol, aztán mindenki belegondol és bátran bólogat. Ugye te is fel tudsz idézni saját vagy környezeted tapasztalataiból olyan munkatársat, főnököt, beosztottat, akit nem érted, hogy mit keres ott ahol éppen van. Nem tudod, hogy egy áprilisi HR-es tréfa, valamilyen rokoni szál, esetleg ügyes szexuális kompetenciák segítették a felvételhez

 

6. Egy mondat célja az, hogy elolvassák a közvetkező mondatot

A cél, hogy úgy építsd fel a tartalmat, hogy ne lehessen abbahagyni az olvasást. A címsor keltse fel a kíváncsiságot az első fejezet iránt, az első a második iránt és így tovább.

Ha a cikk már elfogyott, akkor ajánlj fel további releváns tartalmakat, ha az is elfogyott, akkor írasd fel a hírleveledre, hogy ott is tudj olvasnivalót küldeni neki addig, amíg világ a világ.

 

7. Tegyél linkeket a szövegbe

A linkek az interneten való közlekedés alapjai, ebből is a kedvencünk a szövegkontextusban elhelyezett linkek. Igyekezz minden cikkben min. 1-2 linket elhelyezni, hogy minden tartalmad átjárható legyen.

Ha kapcsolódik egy másik cikked az adott részhez, akkor említsd meg és linkeld be. Ha másvalakinek van egy nagyon jó cikke és azt szeretnéd felajánlani, akkor linkeld be azt is.

Nem várhatod, hogy majd mások is tömegesen ajánlják (linkeljék) a cikkeidet ha te sem teszel ilyet. Szóval linkelj be másokat, hogy mások is linkeljenek téged.

A linkelés legyen kattintásra ösztönző, pl:

cikkírás alapjai - a belső linkek

belso-link2

Ne felejtsd el úgy beállítani a szövegben lévő linkeket, hogy új ablakban nyíljanak meg és ne a meglévőben, mert az megszakítaná az eredeti cikk olvasását.

 

8. Reakcióra ösztönző témák/kérdések

Az átütő cikkírás alapjai közül nem hagyható ki az, hogy megmozdítod vele a közönségedet. Valójában minden online vállalkozás célja kéne legyen, hogy megmozdítsa a közönségét és aktivitásra ösztönözze.

Lehet ez egy vitát kiváltó, megosztó vagy provokatív tartalom. Lehet ez egy érdekes kérdés, vagy tanácskérés, esetleg egy felhívás a cikk végén arra, hogy ossza meg a tapasztalatait komment formájában.

Példák:

  • “E három fő akadály ismeretében gondold újra az online értékesítési stratégiádat és oszd meg a tapasztalataidat kommentben!”
  • “Ha kiegészítenéd még bármivel a fenti listát, akkor tedd meg bátran kommentben!”
  • “Te milyen hibákat követtél már el, amiből lehet tanulni? Írd meg kommentben!”
  • “Sok sikert a kutatáshoz és témaválasztáshoz. Ha rábukkantál valami nagyszerű ötletre, akkor oszd meg és beszéljünk róla!”

 

Végezetül egy utolsó gondolat az ütős cikkírás alapjaihoz: Nem kell, hogy mindig minden tanácsot megfogadj minden egyes cikknél, de ennek a 8 pontnak a filozófiáját tedd bátran magadévá és az olvasóid jobban fognak érteni, jobban fognak szeretni, jobban fognak bízni benned és ettől a weboldalad eredményessége is meg fog ugrani (feliratkozás, vásárlás, stb.).

tamas

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!