Gyakran tapasztalom, hogy az emberek SEO-zás címszó alatt rendületlenül nekiesnek mindenféle kulcsszó, címsor és cikkírási varászlatnak, meg trükközésnek, hogy így-úgy-vagy-amúgy elsők legyenek valami jól csengő kulcsszóra.
SEO ügynökségek is szeretnek rákérdezni, hogy „tisztelt ügyfél, melyik kulcsszóra hackeljük fel önt a Google elejére?”
Nos én erre visszakérdeznék, hogy amelyikre érdemes.
De mégis hogy lehet eldönteni, hogy melyik kulcsszóra érdemes felküzdeni magad a Google elejére?
Ha olyan kulcsszóval állsz neki dolgozni, amivel egyszerűen nem érdemes, akkor nehéz munkával fél év múlva ki fogsz lyukadni az első helyen és rájössz majd, hogy tök fölöslegesen.
4 dolgot kell megnézni, hogy biztosra mehess:
1. Hányan keresnek az adott kulcsszóra?
Ezt könnyen megtudhatod, ha ellátogatsz a Google kulcsszótervezőjébe.
Ez megmondja, hogy adott kulcsszóra, adott országban hányan keresnek.
Sok ajánlást szoktak mondani, hogy mekkora számnál éri meg erre ráfeküdni és mekkoránál nem, de szerintem az a legjobb ha az ember kimatekozza, hogy megéri-e. (Lásd 3. pont)
2. Kell-e nekünk ez az embertömeg?
Ilyenkor arra kell ráérezni, hogy a kulcsszó jellege a vásárlókat vagy inkább a böngészgetőket vonzza.
Túl általános szavakra optimalizálni nem érdemes mert csak a böngészőket vonzza.
Ha valaki például elindít egy tőzsdeblogot, akkor több kulcsszó ötlete lehet, pl:
- „Tőzsde”
Aki erre keres fogalmunk sincs mit keres. Lehet, hogy egy főiskolai szakdolgozathoz gyűjt éppen anyagot de lehet, hogy csak tájékozódik mert a szomszéd épp Apple részvényt vett. - „Tőzsde tanfolyam”
Itt már kapizsgáljuk, hogy az illető tanulni akar valamit a tőzsdéről de még mindig nem tudjuk pontosan mit. Ha tanfolyam indítást tervezünk, ez sokkal jobb választás. - „Tőzsde tanfolyam árak”
Itt már elég üzembiztosan lehet tudni, hogy az illető venni akar.
Bár minél összetettebb a kulcsszó, annál kevesebben írják be, nekünk annál hasznosabb lehet.
Árulkodók lehetnek bármely keresőkifejezésben az alábbi szavak: vásárlás, megrendelés, árak, webshop, olcsó,
Bár ez utóbbitól én irtózom, mert nem szeretem az árközpontú közönséget vonzani de ez az én dolgom.
3. Megéri-e?
Ez a SEO matek.
Pl: egy kulcsszóra van 1000 rákeresés/hó, ha első leszel, akkor ennek majdnem a fele (kb. 450 látogató) kiköt az oldaladon.
Feltételezzük, hogy az oldalad a látogatók kb. 1%-ából képes vevőt konvertálni, akkor ez havi 5 vevőt jelent.
Ha a vevők átlagosan 9 700 Ft-ot hagynak nálad, akkor ez neked 48 500 Ft-ot ér.
Ha hosszabb távon gondolkozol, akkor élettartam értéken is kiszámíthatod. Mit jelent ez?
Ha egy vevő, amíg csak él és szeret téged, az idő alatt úgy rákap a nálad való pénzköltésre, mint lecsúszott filmszínész a kokainra és szépen elkölt nálad átlagosan 45 000 Ft-ot. Akkor ez a kulcsszó 5 * 45 000 = 225 000 Ft-ot ér neked hosszútávon.
Hogy ez sok vagy kevés, azt ki-ki döntse el.
Ha kisvállalkozó vagy és találsz 5 ilyen kulcsszót, akkor megvan a biztos fizud járulékostul és nyugodtan alhatsz.
Ha ellenben most jöttél ki a a moziból a „Wall Street Farkasa” vetítéséről, akkor valószínűleg semmi sem fog érdekelni 1 millió dollár alatt.
4. Milyen nehéz bekerülni a TOP 3-ba?
Erre a választ már sokkal nehezebb kiokoskodni, de nem lehetetlen.
Meg kell nézni, hogy a jelenlegi organikus TOP 10 találat milyen weboldalakból áll:
- Milyen rég óta működnek az oldalak? (mikor jegyezték be a domaint?)
- Milyen profik?
- Mennyi féle terméket/szolgáltatást nyújtanak?
- Hány backlink mutat az oldalakra és azok milyen minőségűek?
Ha a fenti kis kutatást elvégzed és azt látod, hogy vannak bent kishalak is, akik nemrég bejegyzett domainnel, fél éve alapított céggel és közepesen szar weboldallal szerepelnek, az jó jel.
De ha azt látod, hogy a TOP 10 úgy néz ki, mint a Feláldozhatók című film főszereplőgárdája (Sylvester Stallone, Jet Li, Arnold Schwarzenegger, Chuck Norris, stb.) akkor nehéz és hosszadalmas csata vár rád.
Mérlegeld alaposan a fenti 4 kérdést és tényleg csak arra állj neki optimalizálni, amire előre úgy látod, hogy érdemes.
A SEO egy olyan műfaj, amibe hónapokig öntheted a sok-sok energiát és csak utána látszik, hogy megérte-e.
Tervezz előre és spórolj meg magadnak sok évnyi felesleges SEO-zást.