Guy Kawasaki számomra az az író, akinek ha megjelenik egy könyve, akkor rögtön beszerzem, és minden egyéb olvasnivalót félrerakok mert tuti, hogy olyan tanácsokat ad innovációról, üzleti gondolkodásról, amelyek minden online vállalkozás számára elengedhetetlenek. Remek előadó, akinek százszor néztem már meg a legjobb előadásait a Youtube-on.
Úgy gondolom a tanácsait neked is ismerned kell, ezért összegyűjtöttem azt az 5+1 legfontosabb sikertitkot, amit tőle tanultam:
1. A vállalkozásodnak legyen nagyravágyó célja.
Ne érd be azzal, hogy pénzért csinálod. A pénz csak nagyon rövid ideig motivál és köréd is csak olyan anyagias típusú embereket fog vonzani, akikkel nem jó hosszútávon együtt dolgozni.
Tűzz ki magad elé egy inspiráló célt. Ez nem kell, hogy valamilyen magasztos világmegváltó cél legyen, mint a világbéke de legyen valami. Például:[bullet_block style=”size-16″ small_icon=”9.png” width=”” alignment=”center”]
- Küzdj valami jóért
Tűzd ki célul a potenciális ügyfeleid boldogságát. Ha internetes társkeresőt üzemeltetsz, akkor minél több boldog párt akarsz látni, és nem csak teli bankszámlát.
Ha egy kockázati befektető cégben dolgozol, akkor prosperáló induló vállalkozások sikereinek megteremtése lehet a célod. - Küzdj valami rossz megjavításáért
Ha fogyással kapcsolatos termékeket vagy alakformáló tippeket adsz, akkor célod lehet az emberek önbecsülésének helyreállítása.
Vagy ha például párkapcsolati tanácsokat adsz, akkor küzdhetsz az értelmetlen válások magas száma ellen.
Én például azért küzdök, hogy ne legyen ennyi ígéretes, de csődbe menő vállalkozás, mert ha képesek lesznek az emberek sokkal jobban használni az internetet, akkor ez meg is valósulhat.
[/bullet_block]
2. Képesnek kell lenned vállalkozásod értelmét megfogalmazni egy mondatban
Ezt nem marketing szempontból vagy a névjegyedre kell kitalálnod, hanem magadnak. Egy világos mondat, egy egyértelmű cél, ami utat mutat akár sötét időkben is.
Egy két oldalas marketing rizsából, vagy küldetési nyilatkozatból, amit az iroda falára írsz nem tudod kihámozni a lényeget.
Ha olvastad más írásaimat, akkor remélem nem unod még az Apple-ös példáimat, de itt is ők a kedvenceim. Az Apple mantráját így tudnám összegezni: “Kiváló termékeket alkotunk” és ezt is teszik. Nem adnak olcsó termékeket, nem adnak tucat termékeket, pláne nem adnak gagyi termékeket. Még akkor sem ha $200-t esik a részvényárfolyamuk, és a piac ezt várná tőlük.
[feature_box style=”1″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Guy Kawasaki
Sikeres vállalkozó és bestseller író.
Pályafutása során több alkalommal dolgozott az Apple-nek. Ezt követően megalapította a Garage Technology Ventures kockázati befektető céget.
Több bestseller könyvet írt, például:
- Elmés kezdés
- Szabályok forradalmároknak
- Elbűvölés
Bővebben itt olvashatsz róla: www.guykawasaki.com
[/feature_box]
3. Ne félj megosztani az embereket
Nincs rosszabb a sivár, karakter nélküli cégeknél és termékeknél. A világ sok szempontból egyre szürkül, és egyformább lesz úgyhogy az emberek ki vannak éhezve a karakteres dolgokra, a meghatározó jellemvonásokra.
Nézd csak meg a autógyártókat. Lassan tök ugyanolyan lesz szinte minden gyártó szinte minden modellje, mert mindenki óvatos és a tömegek igényeinek akar megfelelni.
Ezzel szemben nézd meg a legsikeresebb cégeket:
A Google megosztja az embereket, mert egy részről remek kereső, másrészről ehhez a szolgáltatáshoz rengeteg személyes adatot eltárol a felhasználókról.
Ez sokak számára aggodalomra ad okot, és védekezni kezdenek ellene (kijelentkezve keresnek, vagy privát böngésző ablakot nyitnak).
A Facebook mára a világ legnépszerűbb közösségi oldala, de ennek a gyors fejlődésnek a negatív velejárója a rendkívül gyakori változtatások, és hibák az oldalon.
Az Apple termékek nagyon népszerűek rajongóik körében, de ellentábora is jócskán akad egyes idegesítő hiányosságaik, kompatibilitás hiányuk vagy éppen elképesztően magas áruk miatt.
4. Kövesd a 10/20/30-as szabályt
Számtalan helyzet adódik, amikor egy vállalkozónak remek prezentációs képességre van szüksége, például lehet ez egy üzleti prezentáció egy befektető számára, vagy egy előadás egy konferencián.
Ezekre a helyzetekre alkotta meg Guy Kawasaki a 10/20/30-as szabályt. Mit is jelent ez? Amikor prezentálsz, akkor szorítkozz maximum 10 diára, amit adj elő legfeljebb 20 percben, és a diákon minimum 30 pontos betűméretet alkalmazz. Akkor is ragaszkodj ehhez, ha lényegesen nagyobb időkeret áll rendelkezésedre. Ekkor tervezz 20 perces blokkokat, amiket megszakíthatsz egy videóval, esetpéldával vagy sztorival.
5. Gondolkozz két dimenzióban
A lent látható 2×2 mátrixban két fontos dimenzió van. Az egyik a képesség, hogy valami egyedi terméket vagy szolgáltatást teremts. A másik pedig e termék vagy szolgáltatás értéke az érdeklődők számára.
- A nagyon egyedi, de értéktelen dolgok (bal fent) kitalálóinak általában hiányzik egy kerekük, és hülyeségeket gondolnak ki, mint az MP3 lejátszós borotva vagy a használt villanykörte üzlet. (Mindkettő létező ötlet, nem én találtam ki.)
- Az értéktelen tucattermékek bal oldalt lent olyan dolgok, amikkel vagy senki nem foglalkozik vagy rákapnak az emberek és előbb utóbb kipukkanó lufi lesz belőlük, mint az internetes kutyakaja rendelés vagy kompromisszummal teli netbookok.
- Az értékes tucattermékek jobb oldalt lent általában árharccal járnak. Itt működnek a hipermarketek, és az olcsó műszaki termékek gyártói, mint például a Dell vagy az Alcatel .
- És persze a nyerő hely (jobb felül), ahova te is tartozni szeretnél az a világ, ahol rendkívül értékes dolgokat tudunk teremteni, és azok olyan egyediek, hogy akár csak mi vagyunk rá képesek.
+1 Teremts értéket
Ez az, ami nélkül egy online vállalkozásnak sincs joga létezni. Értéket két módon teremthetsz:
- Megoldod az emberek egy problémáját
Az amerikai ingatlanválság csúcsán elképesztően keresett volt minden olyan infótermék, ami tanácsokkal látott el, hogy hogy kerüld el az ingatlanod elárverezését. Nagyon nagy probléma volt, és sokan akartak segíteni ezeknek az embereknek mindenféle pénzügyi és jogi tippekkel, hogy elkerüljék a csődöt. - Hozzásegíted az embereket egy vágyuk eléréséhez
Ugyanilyen ingatlanos példám van ide csak itthonról. Több, olyan céget tudok, akik kedvező feltételű lakáshiteleket és állami támogatást kutattak fel a bankoknál a potenciális ügyfeleiknek, ami segítségével tényleg megengedhették maguknak, hogy végre saját otthonuk legyen.
Az értékteremtésről és az értékesítésről bővebben beszélek a 7 lépés az ingyentől az 5 millió forintig az érték létrán című cikkemben.
Kíváncsi vagyok, hogy ha olvastál Guy Kawasakit, akkor Te mivel egészítenéd ki a fenti listát? Írd be kommentbe!