7 óriási céges bukás a közösségi hálókon és, amit tanulhatsz belőle

7 óriási céges bukás a közösségi hálókon és, amit tanulhatsz belőle

A közösségi oldalak széleskörű elterjedésével sokat változott a cégek felé/ellen irányuló kommunikáció sebessége és mértéke.

Egyre jobban egy western film szerű “Új seriff van a városban” helyzetre emlékeztet. Az új seriff pedig nem más, mint az emberek széles tömege eggyé kovácsolva a közösségi oldalak által.

Ezt a helyzetet sokan nem mérték még fel és nem ritka, hogy nagy cégek is piszkálják a közösségi háló alvó oroszlánját, azaz azt a több, mint másfél milliárd embert, aki fent van valahol.

Olvasd át és tanulj ebből a 7 kis gyűjteményből, ahol nagy cégek nagyot hibáztak, amit időnként jól, időnként rosszul kezeltek:

 

1. Pepsi

A Pepsi megjelentetett egy reklámot, amiben a Pepsi Max alacsony kalóriászámát úgy akart népszerűsíteni, hogy egy magányos, és emiatt épp öngyilkosságot elkövető kék kis kalória mesefigurát ábrázolt. Klikkelj a képekre a nagyításért:

Képek forrása: http://adage.com/article/global-news/pepsi-opens-vein-controversy-suicide-themed-ads/132952/

A Twitteren óriási felháborodást keltett, melynek köszönhetően a cég kénytelen volt meghátrálni, és levenni mindenhonnan ezeket a reklámokat egy bocsánatkérő közlemény kiséretében.

Nagy bukás, de jól kezelték.

 

2. GM

A General Motors úgy szerette volna a minőség iránt elkötelezettségét kifejezni egy Super Bowl alatt közvetített reklámfilmmel, hogy bemutatott egy sárga összeszerelő robotot, aminek épp arról van rémálma, hogy véletlenül leejt egy csavart összeszerelés közben, amiért kirúgják. Ezután nem tud boldogulni semmilyen más munkakörben, és végül egy hídról leugorva öngyilkosságot követ el.

A reklámot itt nézheted meg:

 

A felháborodás itt is óriási volt minden közösségi oldalon. A GM elnézést kért, és ahol tudta leállította a reklám vetítéseit.

 

3. Microsoft Xbox

Az Xbox One bemutatása előtt publikálásra kerültek a konzolnak olyan tulajdonságai, melyek nagy ellenállást váltottak ki a netes társadalomból. Több korlátozást akartak beleépíteni, mint pl:

  • 24 óránként fel kell csatlakozni a netre, hogy tovább játszhass
  • A használt játékok adás-vételét is korlátozni tervezte
  • Kötelező tartozékként jelölte meg a korábban csak opcionálisan megvásárolható Kinect szenzort
  • Nem volt visszafelé kompatibilis ezért az előző szériák játékaival nem lehetett rajta játszani. Ez egyébként tipikus konzol probléma, szóval ezt nem csak a One játszotta el.
  • Nem csak a játékosokat, de a játék fejlesztőket is korlátozta volna a játékok kiadásában

Mondanom sem kell, hogy kapott érte a cég hideget-meleget, és úgy nézett ki, hogy ez a konzol nem fog fényesen startolni, hanem inkább a konkurensek malmára hajtja a vizet, akik semmilyen ilyesfajta korlátozást nem tettek a játékgépekbe.
A többi konzol reklámhadjáratai arról szóltak, hogy mi mindent lehet majd velük csinálni, az Xbox One kampány ellenben átfordult a “mi mindent nem lehet majd vele csinálni” oldalra.

A balhé hatására a Microsoft eltörölt minden korlátozást kivéve a visszafele kompatibilitást, de ez ahogy írtam bevett konzol politika.

 

4. FTD

Az FTD online virágküldő szolgáltatás anyák napján óriási negatív visszahangot kapott, mert nem érkeztek meg a rendelt virágok az anyukák számára. A cég röviden összefoglalva így reagált:

[feature_box style=”1″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]”Nem értjük a felháborodást, anyák napján mindig nehéz virágot kiszállítani, mert rengeteg csomagot rendelnek tőlünk. Így van ez minden évben csak most a közösségi oldalakon osztogatják az emberek.

Ha az Ön csomagja sem jött meg időben, hívja az ügyfélszolgálatunkat és készséggel adunk ajándék kupont jövő anyák napjára.”
[/feature_box]

Nagy bukás és rossz reakció!

 

5. Chrysler

A Chrysler Twitter oldalára az alábbi üzenet került ki egyszer:

chrysler közösségi média bukása

A kép forrása: http://www.buzzfeed.com/ariellecalderon/19-companies-that-made-huge-social-media-fails

Szabad fordításban annyit tesz, hogy:

Irónikusnak találom, hogy az autógyártásról híres Detroitban ku***ra senki sem tud vezetni.

Az esetet azzal magyarázták, hogy egy social media menedzser véletlenül rossz Twitter fiókba posztolta a mondanivalóját. A sajátja helyett a Chryslerébe. A történtek után a Chrysler kirúgta a média ügynökséget, ami kezelte a Twitter kommunikációját.

 

6. Taco Bell

Egy Taco Bell konyhai alkalmazott feltöltött egy videót a netre, amiben egy az orrából érkező “extra” hozzávalóval dúsítja az ételt. Sőt ezt követően a szerencsétlen vendéget is lefilmezte, aki megette a “dúsított” menüt.

A Youtube-on hamar milliós nézettségre tett szert. (Mostanra levették, már nem találtam)

A cég gyorsan kijött egy sajtóközleménnyel, amiben próbálta megyarázni, hogy ez csak egyedi, elszigeltelt eset és, hogy ez nem fog többet megtörténni, és az emberek nyugodtan egyenek náluk.

Döntsd el, hogy ez mennyire hihető!

 

7. Nescafé

Végül egy hazai példa. Talán erről már olvastál az itthoni sajtóban. A Nescafé meghirdetett egy nyereményjátékot egy 1 millió Ft-os fődíjjal, ahova 30 másodperces videókat lehetett feltölteni, majd a közönség szavazhatott.

A legtöbb szavazatot (47 000) Szolnoki János videója kapta, akit ennek ellenére a zsűri nem juttatott döntőbe. Egyébként Szolnoki mozgássérült kisöccsét akarta megsegíteni a nyereményből.

A cég a döntését a nyereményjáték szabályzat egyik pontjával indokolta, miszerint a játéknak nem célja az adományozás, ezért a pályázatot kizárták.

Az eset példátlan közösségi média felháborodást váltott ki és több tízezres tömeg állt ki a pályázat mellett és szídta a Nescafét:

  • Nescafé-t lehúzó mikro blogokat hoztak létre
  • Külföldi oldalak is beszálltak a felháborodásba, és így nemzetközi visszhangot kapott az ügy
  • Kommentelők még a CNN Facebook oldalán is hangot adtak ellenérzéseiknek
  • Nescafé és Nestlé termék bojkottok indultak

Történt mindez úgy, hogy Szolnoki megértő volt a döntést illetően, és nem kezdeményezett ilyen indulatokat. Az egészet a netes közösség generálta. A cég végül kompromisszumot ajánlott, és támogatást a Pető intézetnek, ami vérszegény reakció egy ekkora baklövésre.

 

Amit tanulhatsz ezekből:

  • Ha hibázol ne vitatkozz, hanem ismerd el azonnal, kérj elnézést és javítsd ki, amit tudsz.
  • Mérd fel, hogy ma több, mint másfél milliárd embert érhet el bármi, amit publikálsz, úgyhogy tedd felelősséggel.
  • Sose vonj össze privát és céges accountokat, mert növeled egy téves poszt hibalehetőségét. Lásd Chrysler.
  • Légy rugalmas és reagálj gyorsan.
  • Egy kis csoport feldühítéséből is nagy baj lehet, úgyhogy legyél körültekintő.

Szóval figyelj mert tényleg új seriff van a városban!
Egyes történetek eredeti forrása: Scott Klososky – Online Reputation management Youtube videója
A cikk egyes részeit itt olvastam: Széttépik a Nescafét a facebook felhasználók: Cikk   

tamas

 

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!