Az Üzleti Tőkeszerzés 5 Módja

Az Üzleti Tőkeszerzés 9 Módja

Bár egy online vállalkozás indítása a kifejezetten olcsón és könnyen elindítható kategóriába esik, azért a nagy ötletekhez és a világmegváltó tervekhez óriási segítség némi indulótőke.

Az életképes ötletek pénzelése köré ma már komoly iparág épült, és sok bevált gyakorlata van az induló tőke előteremtésének.

De miért is kellhet induló tőke, hiszen ma már egy laptoppal és egy mobiltelefonnal magad is elérhetsz hosszadalmas munkával nagy eredményeket. Viszont pénzzel és a lent felsorolt módszerek egyéb előnyeivel sokkal gyorsabban érheted el a céljaidat. Szóval a pénzből sok mindent lehet venni, de a legfontosabb, hogy időt vásárolsz vele, amivel gyorsabban elérheted a céljaidat.

Lássuk az üzleti tőkeszerzés legnépszerűbb módjait:

  1. Önerő
  2. 3F (Family, Friends and Fools, azaz család, barátok és egyéb őrültek. – Amerikai Startup kifejezés)
  3. Üzleti angyal
  4. Befektető
  5. Közösségi finanszírozás
  6. Ügyfelek pénze
  7. Szponzoráció
  8. Részmunkaidős vállalkozás
  9. Pályázat

1. Önerő

Amikor az ember feltöri a malacperselyt, és a nehezen megkeresett megtakarításából indítja be a bizniszt.
Ha saját pénzből vállalkozol, akkor is fontos, hogy tekints magadra befektetői szemmel, és kérdezd meg magadtól, hogy ha befektető lennél – aki vigyáz a pénzére, – akkor kezébe nyomnád-e a vállalkozói önmagadnak a szükséges összeget. Ha a válasz nem egyértelmű igen, akkor dolgozz még kicsit az ügyön.

2. 3F (Family, Friends and Fools)

Sokan először itt kezdenek pénzt kalapozni az ötletükhöz. Pedig ez egy nagyon vékony jég. A család, barátok és egyéb ismerősök néha könnyen adnak pénzt, ha van nekik felesleges, mert ismernek és bíznak benned. Viszont általában semmi befektetői és vállalkozási tapasztalatuk, ezért olyanra is adnak, amire nem kéne.
Ennek a végén pedig nagyon rázós, amikor elfüstölöd a család és a barátok pénzét, mert sok emberi kapcsolat rámehet.

Csak akkor gondolkozz családi tőkében, ha nagyon támogatóak veled és jó egzisztenciájúak, de akkor is csak annyi pénzt kérj, amit nem fáj, ha elégetsz kezdő vállalkozói szárnypróbálgatásaid közben. A baráti és egyéb ismerősi pénzt pedig elkerülném a helyedben.

3. Üzleti angyalok

Olyan már befutott vagy visszavonult üzletember, aki küldetéstudatból karol fel induló vállalkozásokat, és segíti őket kis induló tőkével, kapcsolatrendszerrel és tapasztalattal.
Az üzleti angyalok nem a gyors megtérülést keresik, és ritkán kérnek ellentételezést a segítségükért.
Általában startup eseményeken vagy mentor programokban lehet ráakadni ilyen emberekre. Ha sikerül egy ilyen embert megnyerned az ügyednek, az nagy kincs és becsüld meg jól.

| A könyvem olvastad már? Katt ide ha még nem: Első Milliód az Interneten könyv!

4. Befektető

Vannak olyan úgynevezett „kockázati tőkés cégek”, akik hivatásos befektetők, és induló vagy kifejezetten korai fázisban lévő cégeket keresnek és finanszíroznak. Ezek mögött olyan pénzemberek állnak, akik tisztában vannak vele, hogy nagy kockázatot vállalnak, de ha beletalálnak valami jó ötletbe, akkor nagyot kaszálnak.
A befektetésnek komoly feltételei vannak és tulajdonrészt kérnek cserébe. A pénz mellett segítenek management csapattal, kapcsolatrendszerrel és külföldi terjeszkedéssel is.

A kifejezetten induló cégekre specializált befektetőket „seed” vagyis magvető befektetőknek hívják, a felfutó cégekre pedig az acceleratorok szakosodnak.
A fentiek előnye, hogy a befektetők érdekeltek lesznek a Te sikeredben, ugyanakkor egy kiszolgáltatott együttműködés is lehet, hiszen tulajdonrésszel „összeházasodtok”, úgyhogy gondosan válogasd meg, hogy kivel társulsz.

Hol találsz ilyen tőkéseket?
Az ilyen pénzt általában pályázat útján vagy Startup rendezvényeken/portálokon lehet szerezni. Összegyűjtöttem párat:

Nemzetközi startup oldalak

Magyar Startup oldalak

5. Közösségi finanszírozás

Ez a műfaj (angolul: crowdsourcing) talán 4-5 éve lett igazán elterjedt. A lényege nagyon leegyszerűsítve, hogy az emberek feldobhatnak ötleteket a netre, amiből vállalkozást csinálnának, és szükségük van ehhez némi pénzre. Ekkor a közösség beszállhat egy adott összeggel szinte mintegy előrendelve, az adott “cuccot” vagyis a még nem létező terméket, a még sok esetben nem létező cégtől.

Ha összejön a zsé, akkor mindenki happy, és indulhat a vállalkozósdi, az emberek pedig előbb-utóbb megkapják azt a valamit, amiért pénzt adtak. Gyűjtöttek már így pénzt mobil applikáció ötletre, telefonnal vezérelhető bejárati ajtó zárral, PC játék ötletre, bluetooth-os pénztárcára, stb.

Nagy előnye, hogy a közösség által lemérheted egy ötlet fogadtatását és pénzvonzó képességét, mielőtt komoly erőfeszítéseket tennél a projektbe.
A két legismertebb ilyen oldal:

Fontos tudnod, hogy álmokra itt sem bíz rád senki milliókat. Kell egy világos ötlet, esetleg egy prototípus, és fel kell építened azt a hitelességet, hogy elhiggyék rólad, hogy Te ezt meg is tudod csinálni és nem csak álmokat kergetsz majd mások pénzén.

6. Ügyfelek pénze

Külföldön nagy divat ez a módszer, amikor is előre eladsz egy terméket vagy szolgáltatást az ügyfeleknek, és abból a befolyt pénzből valósítod meg. Ehhez azonban szükséged van már meglévő cégre, és valamilyen forrásból ügyfelekre is.
Ennek lehetséges forgatókönyvei:

  • Például feldobsz egy egyszerű sales oldalt a netre, ráirányítasz némi forgalmat (pl: 200-300 USD Adwords forgalmat) és figyelsz. Ha elég népszerű, akkor belevágsz, megcsinálod és szállítod a cuccot. Ha nem, akkor visszaadod a pénzt.
  • Másik módja, hogy elkezdesz felépíteni egy közönséget, például indítasz egy tematikus YouTube- csatornát sminkelésről tiniknek. Ez még megoldható idővel és energiával és nem nagyon kell hozzá pénz. Ha már elértél egy kritikus rajongói bázist, akkor meghirdetsz egy terméket vagy szolgáltatást, de akkor már sokan vannak, akik ismernek, bíznak benned és vásárolnának tőled.

Ezzel azért óvatosan bánj, és ne alkalmazd gyakran, és ne alkalmazd akármire. Jó lehet infótermék-ötletre, webinar vagy élő rendezvény ötletre, amit gyorsan (1-2 hét alatt) sínre raksz.
Ez a módszer majdnem olyan, mint a közösségi finanszírozás csak nem feltétlenül publikálod, hogy még nem létezik a portékád.

Ennek is nagy előnye, hogy lemérheted vele az ötleted sikerét előre, mielőtt komolyan dolgoznál vele. Sokkal jobb, mint évekig megszállottan és “vakon” dolgozni valamin, ami a végén csak neked fog tetszeni.

7. Szponzoráció

Szponzoráció által üzleti tőkéhez jutni, például egy nagy céggel kötött partnerség keretében érdemes. Mondjuk, kitalálsz valamit, ami nagyon jó egy multi ügyfeleinek és megkeresed az ötlettel. Például kitalálsz egy oldalt, ahol extrém sport közben készült képeket / videókat lehet megosztani. Ez érdekelheti a kameragyártókat (GoPro, SONY, CANON, Samsung, stb.), vagy az extrém sportszer- vagy ruházatgyártókat (Oakley, O’Neill, Vans, stb.)
Ehhez jó ötlet, jó prezentációs képesség és a multik működésének némi ismerete is szükséges. Ugyanis ők nem finanszíroznak akármit, mert az anyacég szeme folyton figyel és persze a jól fizetett állásaikat is féltik a döntéshozók. Általában csak a biztos, átlátható és jól magyarázható partnerségekbe mennek bele.

8. Részmunkaidős vállalkozás

Ez egy remek induló módszer, és több hallgatóm/ismerősöm is sikerrel alkalmazta.
Ha van egy olyan munkahelyed, ami megfelel az alábbi két kritériumnak, akkor ez lehet a Te utad:

  • Annyi pénzt keresel, hogy hó végén marad egy kicsi, amivel építgetheted a vállalkozásodat;
  • Munkaidő mellett még marad értelmes mennyiségű időd és energiád, amit a vállalkozásodra tudsz fordítani.

Ha ezek a feltételek adottak, akkor már bele is tudsz vágni. Ha pedig bejön, és már megkeresed a fizetésed legalább háromszorosát stabilan és megbízhatóan a vállalkozásból, akkor akár fel is mondhatsz.

Azért javaslom előszeretettel sokaknak ezt a módszert, mert egy viszonylag zökkenőmentes átmenetet tesz lehetővé alkalmazotti lét és vállalkozói lét között (ami hidd el, hogy ég és föld lelkileg, gondolkodásmódilag és anyagilag is).

| A könyvem olvastad már? Katt ide ha még nem: Első Milliód az Interneten könyv!

9. Pályázat

Ma már sokféle pályázat érhető el induló vállalkozások számára.
Lehet az EU, a Magyar Kormány vagy valamilyen privát alapítvány által biztosított forrásból nyerni induló tőkét.
Vannak olyan pályázatok, amik önrészt írnak elő, azaz a szükséges pénz mondjuk felével rendelkezned kell.
Vannak, amik előfinanszírozást várnak el, azaz a pénzzel rendelkezned kell és el kell költened a megadott célra, de utólag megtérítik neked a számlák alapján.
Konzultálj pályázatíró szakemberrel, hogy milyen lehetőségeid vannak ezen a területen!
Arra azért készülj fel, hogy a pályázatokkal járó bürokrácia nem fogja sem megkönnyíteni, sem gyorsítani a terveidet. Sok türelmet, idegeket és sikeres pályázást kívánok ehhez a módszerhez.

Egyéb

Ezeken kívül vannak még mindenféle vad módszerek, amiket kerülj el.
Például az, hogy kölcsönt veszel fel a házadra, és abból akarsz vállalkozósdit játszani. Ezzel olyan kockázatot vállalnál, ami miatt óriási nyomás kerülhet rád, ami teljesen tönkre tehet.
Ismerek olyan céget, ami egy fázisában ezt megjátszotta és sikeresen jött ki belőle, de ez a kivétel, ami erősíti a szabályt.

A tető a fejed felett nem játék. Ne kockáztasd! Van itt feljebb csomó jobb módszer.

Most már a pénzhiány sem lehet komoly akadálya az ötleted megvalósításának, szóval hajrá!

tamas

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás

Várhegyi Tamás vagyok és 9 éve foglalkozom online marketinggel és vállalkozásfejlesztéssel. Ezidő alatt több tucat vállalkozás elindításában és felfuttatásában vettem részt itthon és külföldön is. Irányítottam félmillió dollár értékű weboldalakat, voltam nemzetközi társkereső iroda marketing vezetője, és gyakori, hogy marketing rendszereim akár 35 millió forinttal is növelik ügyfeleim bevételeit. Ha hasonló eredményeket szeretnél, dolgozzunk együtt!